monakeranen

Tillsammans i tro och handling

På söndag är det den fjortonde söndagen efter trefaldighet och vi firar gudstjänst utifrån temat: Enheten i Kristus. Grunden för och drivkraften i det ekumeniska arbetet.

Sveriges kristna råds senaste rådsmöte inleddes med personliga reflektioner kring ekumenik och den kristna enheten. Utgångspunkten är att vi som delar i Kristi kropp redan utgör en enhet. Vi är inte ensidiga och enfaldiga utan mångfaldiga och mångsidiga i Kristus. Ibland skaver det, men det sker i Kristus kroppen som vi alla är inkorporerad i. Vi läser det i apostlagärningarna 17:28: ”Ty i honom är det vi lever, rör oss och är till”. Men Kristus har inte tagit gestalt för att upprätta sig själv utan för att världen ska leva och för att världen ska tro och förstå, som det står i Johannesevangeliet 17:18-23. Så enheten strävar efter att leva i och dela tro, efter medmänsklighet och upprättelse av mänskligt värde och mänsklig värdighet, efter god hushållning och gott förvaltarskap.

När Sveriges kristna råd uttalar sig i olika frågor hänvisas det ofta till att människan är ”skapad till Guds avbild”, att människan har värde och värdighet och har del i de universella mänskliga rättigheterna. Vilket även Kyrkornas världsråd utgår ifrån. Kyrkorna förenas i en övergripande övertygelse om att varje människa är värdefull eftersom hon är skapad och älskad av Gud. I skriften ”Människors värde och värdighet – om kristen människosyn”, vill Sveriges kristna råd fördjupa reflektionen över grunden för sina ställningstaganden och handlingar utifrån det.

Skriften finns som pdf och kan laddas ner här: https://www.skr.org/material/manniskors-varde-och-vardighet-om-kristen-manniskosyn-24/#downloads

Nu på söndag är det fjortonde söndagen efter trefaldighet med temat: Enheten i Kristus. Rikskollekten går till Kyrkornas världsråds arbete i världen. Mitt i all oro vi lever i idag behöver vi stå enade som medmänniskor världen över och vara förenade i bön. ”Bön hjälper oss att hålla samman som medmänniskor när annat vill splittra oss”, säger Karin Wiborn, generalsekreterare för Sveriges Kristna Råd.

Bön om enhet

Välsignad är du Gud vår Fader, som vårdar din skapelse och förbarmar dig över allt levande. Vi tackar dig för Jesus Kristus, din Son, i vilken din avsikt för varje människa blivit synlig. Genom honom väcker du vår längtan efter dig som pilgrimer på vägen genom livet.

Tillsammans med hela din kyrka sträcker vi oss till dig i bön. Gud, sänd enhetens Ande över vår värld och över vårt land. Du har kallat oss till enhet, därför ber vi om fred där konflikter råder och om rättvisa där orättvisa härskar.

Låt oss vara enhetens bärare i en splittrad och polariserad tillvaro. Låt din kärlek till alla människor lysa genom oss och ge oss förstånd att se mångfald som en stärkande rikedom. Hjälp oss att övervinna all osäkerhet för det okända, och med nyfikenhet bygga broar till varandra.

Vi ber om kloka ledare och beslutsfattare som strävar efter det gemensamma bästa och som värnar alla människors värde och värdighet.

Uppfyll oss med din heliga Ande, som du har sänt till vår förvandling, så att vi kan vittna om dig med och utan ord. Uppliva bönens låga i våra församlingar. Låt oss få känna din Andes ledning för en enad mänsklighet.

I Jesu namn.
Amen.