Samlar in pengar till fadderbarn

Dagledigas gemenskap i Floby hjälper barn i andra länder.

Ett av alla de barn som får hjälp genom Barnfonden.

Första tisdagen i månaden, från februari till maj och från september till december, fylls kyrksalen och serveringslokalen i Kyrkans hus i Floby med förväntansfulla människor. Det är vad vi kallar ”dagledigträff” – en träff dit alla som vill är välkomna för att tillbringa en trevlig eftermiddag. Gemenskapsträffar i olika former har förekommit i Floby i många år. Såväl ideella som kyrkans anställda har ansvarat för aktiviteter, servering, hjälpa boende på äldreboendet att komma, med mera.

Dagledigträffarna brukar numera innehålla sång och musik av olika slag, gott fika och trevlig gemenskap. Många besökare kommer regelbundet sedan flera år tillbaka. Ett trevligt inslag i träffarna är lotterier med vackra blommor som vinster. Så småningom började man fundera på om inte behållningen från lotterierna kunde gå till något välgörande ändamål.

Ger barn en bättre framtid

Från syföreningen fick man idén att ta sig an ett fadderbarn. Så för ca 20 år sedan tog man kontakt med organisationen BarnfondenDet började med en liten pojke i Benin i Västafrika. När han så småningom blev vuxen, var det dags byta fadderbarn. Nu är vi faddrar till en liten flicka på fem år i Bolivia.

Hur går det då till att ha ett fadderbarn genom Barnfonden? Från Floby pastorat skickas varje månad en summa till Barnfonden, som förmedlar pengarna till det område där fadderbarnet bor. Pengarna går till att förbättra villkoren för de barn som bor i området. Man vill bl a ge barn möjlighet att gå i skola, tillgång till rent vatten och skydd mot våld, övergrepp och trafficking – kort sagt, ge barn en trygg uppväxt och en bättre framtid. Till fadderbarnets födelsedag och till jul skickas en extra penninggåva som går direkt till barnets familj. På så sätt blir behållningen från blomsterlotterierna på dagledigträffarna till stor glädje både för fadderbarnet och för andra barn.

Den som har ett fadderbarn brukar få brev från barnet ett par gånger under året, ibland med ett foto på barnet. Om barnet inte har börjat skolan, kan mamma eller pappa skriva. Från pojken i Benin kom t ex 2014 ett brev med en redogörelse för vad familjen köpt för födelsedagsgåvan som Barnfonden förmedlat från dagledigträffarna i Floby: 3 paket cement, 1 får, 2 däck till pojkens cykel, 1 par skor, 13 kg majs. Inga dyra leksaker alltså, utan snarare livets nödtorft. Man kan skicka brev tillbaka och kanske sända med ett foto eller en liten enkel present. Det blir en trevlig kontakt med någon som bor i ett annat land och under andra omständigheter än vi här i Sverige.

Så dagledigträffarna i Kyrkans hus i Floby ger inte bara en stunds god gemenskap för oss som besöker dem eller anordnar dem. Du som kommer som besökare eller medhjälpare bidrar också till att ge barn i andra länder en bättre framtid!

Träffar på flera platser

Utöver dagledigträffarna i Floby, som beskrivs ovan, finns det motsvarade träffar även i Åsarps och Kinneveds församlingar.

I Åsarp började det som en pensionärsförening på 1980-talet. Nu är det för daglediga, d.v.s. alla som är lediga på dagtid och som vill komma är välkomna. Svenska kyrkan i Floby pastorat planerar träffarna tillsammans med Korskyrkan i Åsarp. Plats för träffarna alternerar mellan Åsarps församlingshem och Korskyrkan. Man fikar, pratar och bjuds på underhållning av olika slag.

I Kinneved är dagledigträffarna förlagda till Frökindsgården. Nu har de legat nere en tid p.g.a. ombyggnad, men förhoppningen är att de kan komma igång igen någon gång i vår.

……………………….

Texten publicerades första gången i Insikten nummer 5 2022.