Ur predikan Påsknatten 2018 Lunds domkyrka

Omöjligheter och mirakel

Det är det omöjligas natt

Döden är reell. Det är det enda vi säkert vet om vår framtid. Ingen kommer undan. Inte heller Jesus. Många har försökt bortförklara uppståndelsen med att han inte dog på ”riktigt”. Skendödslegenden är tidigt förekommande, och senast för någon vecka sedan läste jag ett nytt försök i en insändare. Påståendet var att Jesus bara var medvetslös när han togs ner från korset. Men de romerska soldaterna visste alltför väl hur man dödar en människa, och hur man säkerställer att vederbörande är död!

Uppståndelsen är reell. Ögonvittnena är samstämmiga, de såg honom levande efter att han var död. Det framhålls av de samtida att över 500 personer ska ha sett honom levande efter att han var död.

Det är dessa båda fakta påsken bygger på. 1 – Jesus dog. 2 – Ögonvittnen berättar att de sett honom levande efter korsfästelse och gravläggning.

Men detta är omöjligt! Jesu egna lärjungar, som kände honom bäst, trodde inte heller på detta när de först hörde det. Det är den mest självklara reaktionen. Det är ju omöjligt!

Det är just det omöjliga som mirakel handlar om. Ibland händer saker som är osannolika. Ibland mycket osannolika. Men det är inte frågan om mirakel. Mirakel är det när något som är omöjligt händer trots sin omöjlighet.

Påskens budskap kan sägas vara ”Urmiraklet” för kristna. En som var död blev åter levande. Gud visar att för Gud är inget omöjligt! För Gud är allt möjligt. Kan detta ske kan allt ske. Och detta skedde.

Därför lever vi i Guds hand. Det ger oss kraft att leva. Hoppet är aldrig ute. Inte ens döden är slutet. Miraklet är verklighet och ger kraft att tro, kraft till hopp och kraft till kärlek!

Därför går det inte att stoppa kristendomen. Kristna förföljs och mördas. Makthavare försöker förbjuda kristendomen. Kristna diskrimineras av olika anledningar. Vi hör om attentat mot kyrkor i Egypten, och förbud mot kristna i Indien och Kina. Diskriminering sker i Europa och även i Sverige. Man har försökt stoppa kristendomen i 2000 år. Men det går inte! Kristendomen har överlevt de svåraste förföljelser och gör så än idag.

Kraften i Guds mirakel kan ingen människa gå emot. Urmiraklet, uppståndelsen, besegrar allt motstånd. Det hindrar inte att vi talar högt om förföljelsen, det hindrar inte att vi bekämpar förföljelse. Det innebär att vi vet vem som är segraren! Vissheten ger hopp. Hopp ger kraft.

Guds kraft är större än allt. Påskens evangelium ger hopp även mot människors ondska och motstånd.

Det omöjligas natt blir Möjligheternas natt!