Grattis Sverige!

Tal på nationaldagen av kyrkoherden

Idag vill hag säga grattis Sverige! Grattis till så mycket fantastiska människor, så mycket vacker natur och så många vackra idéer! Och grattis Sverige till bra val av flaggmotiv som ska representera oss – ett kors!

Symbol för Guds kärlek till oss, starkare än döden, symbol för uppståndelse och upprättelse och för ett evigt liv.

Sverige är ett fint land att leva i – med kust och räkor, skogar och kantareller, med åkrar och jordgubbar. Ett fint land med stor jämlikhet, med stor frihet, med stor gemensam trygghet. Med sjukvård och skola, som kunde varit bättre men ändå ör bättre än på många håll. Med fred och frihet.

Det finns något vackert med att välja korset som symbol för sitt land – en tydlig vilja att vara ett land som präglas av de kristna idealen. Som kärlek till din nästa, att behandla andra som du själv vill bli behandlad och dela med sig inte bara av sitt överflöd utan av allt man har för delar vi så räcker det åt alla.

Men det finns också en tydlig skillnad mellan ett land som Sverige och ett folk som svenskarna, om man jämför och försöker likna ett land som gudsriket och ett folk som gudsfolket. Idén om nationalstaten är ju bara några hundra år – och inte alls någon gudagiven naturlag – och den har alltid utgått från att rita gränser omkring sig. En bortre gräns där landet börjar och tar slut. En gräns som skapar ett innanför och ett utanför. En gräns som kan utmanas och krigas omkring -för att flyttas åt ena eller andra hållet. Så är det inte med gudsriket. Det har ingen gräns. Det har ett centrum – i Gud. Och det karaktäriseras inte av skogar kust och åkrar. Det karaktäriseras av kärlek medmänsklighet och hopp.

Det är också stor skillnad på hur man räknar medborgarskap. Vem är svensk? Den som har ett pass? Den som fötts här? Den som bott här alltid? Den som ser svensk ut? Den som gillar surströmming? Det är inte självklart var den gränsen ska dras men det är tydligt att den ska dras – att det finns några. ..ok ganska många… typ 10 miljoner som hör hit och räknas – men samtidigt andra som inte gör det och som vi därför inte har något ansvar för? Så är det inte med gudsriket!

I gudsfolket är tanken att det bara finns ett medborgarskap. Ett medborgarskap som kan formuleras:

Det finns bara en sorts människor. Den sorten som Gud har skapat älskar och vill ha en relation med. All annan uppdelning är överflödig.

I gudsfolket blir du medborgare hur lätt som helst. Bara genom att vara människa. Bara genom att lita på Guds kärlek. Det är idén om den förekommande nåden – kärleken som alltid kommer först – före det du själv kan omfamna eller förstå – Guds kärlek till dig. Den kan drabba oss plötsligt! Vissheten om att du är älskad och önskad – precis som du är! Men när Du förstår det, så drabbar också nästa insikt, insikten om din nästa. Den som sitter bredvid dig i bänken nu, är också en människa som Gud skapat och älskar, och den som sitter bredvid den och nästa och nästa nästa.

I Svenska kyrkans portalparagraf i Kyrkoordningen står det om vad som är vår kyrkas uppdrag:

Syftet är att människor skall komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas.

Om vårt uppdrag här och nu är att vara gudsfolket, – där alla räknas med – och leva i gudsriket – som präglas av kärlek, medmänsklighet och frihet – och tillsammans få gudsriket att breda ut sig- ja då är vi verkligen ett sammanhang, en plats, en kyrka ett land som är att gratulera. För att vi valt den bästa förebilden för vårt land och vår plats. Korset – upprättelsens och det eviga livets symbol, för ett folk som inte bevakar sina yttre gränser utan samlas kring ett inre centrum av kärlek och medmänsklighet.

Grattis Sverige, om vi valt och fortsätter välja korset som symbol och Jesus som förebild. Sann Gud och sann människa: en fattig man från mellanöstern som alltid stod på samma sida som dem som var utanför samhället, de som inte hade någon röst, på samma sida som de fattiga, änkorna de faderslösa och invandraren.
Grattis Sverige, om vi följer honom som sa att han kommit för att:

frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren.

Grattis Sverige, om vi väljer kärleken, medmänskligheten, nåden, friheten och upprättelsen.
Grattis Sverige, om vi väljer att vara ett land med ett centrum snarare än en gräns. Om vi väljer att se oss som ett folk där medlemskapet handlar om att vara människa.
Grattis Sverige om vi väljer fredens frihets och kärlekens väg!

/Katarina, kyrkoherde Starrkärr-Kilanda