Klimatförhandlingarna fortsätter. I förra veckan samlades klimatkonventionens parter till nya förhandlingar i Bangkok. En viktig del av lösningen på de globala klimatproblemen är finansieringsfrågorna: Hur ska åtgärder för minskade utsläpp och anpassning till effekter av klimatförändringarna finansieras? Vem ska betala? Hur ska pengarna kunna tas fram?
Klimattoppmötet i Köpenhamn och förra årets möte i Cancún, Mexiko var visserligen besvikelser utifrån vad klimatforskningen säger är nödvändigt, men när det gäller finansieringsfrågan så togs ändå ett antal beslut. I Köpenhamn slogs fast att mellan 2010 och 2012 skall årligen 10 miljarder US-dollar kanaliseras till åtgärder i utvecklingsländerna och fram till 2020 ska den summan skalas upp till 100 miljarder US-dollar. Detta var ett beslut som fastställdes i Cancúnöverenskommelsen (genom ett konsensusbeslut, som alla utom Bolivia var med på). I Cancún togs även beslutet att skapa en ny fond, the Green fund, som syftar till att handha överföring av pengar till utvecklingsländernas klimatåtgärder.
Hittills har de rika länderna, inklusive EU-länderna och Sverige, använt biståndspengar för att finansiera sitt åtagande om klimatfinansiering. Detta är naturligtvis inte rimligt, dels för att behovet av utvecklingsarbete knappats minskat medan behovet av klimatåtgärder ökat och dels för att klimatkonventionen slår fast att pengarna ska vara ”nya och additionella”. Till det kommer ansträngda statsbudgeter hos de flesta industriländerna. Det behövs nya pengar, och därmed nya finansieringsmekanismer.
Svenska kyrkan har tillsammans med Diakonia och Forum Syd tagit fram skriften Nya pengar – så kan klimatnotan betalas där olika förslag på finansieringsmekanismer presenteras. Det handlar bland annat om avgifter på bränslen för sjö- och flygtrafik, intäkter från försäljnings av utsläppsrätter och omdirigerade subventioner av fossila bränslen m fl.
Som vi skrev i en debattartikel i Dagens Industri i förra veckan det är dags för Sveriges regering att komma in i matchen. Andreas Carlgen meddelade i december att han vill se lösningar för beskattning av flyg- och sjötrafik. Det finns förslag och uppenbarligen vill miljöministern se konkreta lösningar – nu behöver förhandlingarna om nya finansieringsmekanismer en politisk knuff framåt. Här kan du uppmana Anders Borg att arbeta för nya klimatpengar!
Carl-Henrik Jacobsson
Handläggare
Lämna ett svar