2010 hände det till slut, Fairtrade-märkta varor sålde i Sverige för över 1 miljard kronor. En symbolisk milstolpe och en plattform för fortsatt engagemang. En av de produktgrupper som ökade mest var choklad, vilket, så här när påsken närmar sig, känns särskilt relevant. Kakao produceras i över 30 utvecklingsländer och försörjer mer än 14 miljoner människor. I Ghana och Elfenbenskusten, världens två största producentländer, är kakaoodling den primära inkomstkällan för 90% av ländernas småbrukare.
Marknadsandelen för Fairtrade-märkta chokladkakor i Sverige ligger på blygsamma 1,7%. Det kan jämföras med siffror på 10-15% i Storbritannien. Men påsken är här och de flesta av oss har ett par påskägg att fylla. Faktiskt äter medelsvensken nästan ett kilo godis under helgen. Så passa på att göra lite extra gott i år och välj Fairtrade-märkt.
Gång på annan påminns vi om att chokladbranschen fortfarande är smutsig. Senast i dokumentärfilmen ”The dark side of chocolate” som visade hur barnarbete och trafficking av barn tillhör vardagen på många kakaoodlingar i Västafrika. 2009, när Swedwatch på uppdrag av Svenska kyrkan följde upp rapporten ”Chokladens mörka hemlighet” visade det sig att chokladföretagen fortfarande saknade kontroll över arbetsförhållanden på kakaoplantagerna. Inget av de tre största chokladföretagen hade ännu tagit något initiativ till att själva följa upp de uppförandekrav de ställt på plantageägarna.
Men ett par ljusglimtar kan anas. Till exempel så tecknades i juni förra året ”the international cocoa agreement”, ett avtal mellan producent- och konsumentländer med syfte att göra kakaoindustrin mer hållbar. Förhoppningen är att avtalet kommer att stärka samarbetet mellan länder, NGO:s och den privata sektorn.
Och försäljningen av Fairtrade-märkt choklad ökar som sagt. Även världsmarknadspriset på kakao har stigit de senaste åren vilket borde innebära ökade inkomster även för producenterna. Tyvärr vet vi att världen sällan är så svart och vit. För många producenter täcker inkomsterna inte ens produktionskostnaderna, handelskedjorna är ofta långa med många mellanhänder som tar en stor del av vinsten.
Välj att fylla årets påskägg med Fairtrade-märkt choklad. Då skapar du förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.
Alexander Sjöberg
Handläggare
Lämna ett svar