Peter Svensson

Pan-Afrikansk Konferens i Nairobi

7-8 juni har över 130 religiösa ledare från hela Afrika samlats i Nairobi för att diskutera hur de kan spela en viktig roll, inte bara i att möta klimatförhandlingarna utan även påverka politiskt inför och under de kommande förhandlingarna. ”Religiösa grupper har en viktig roll att spela, de har en legitimitet och förmåga att återfår en känsla av ansvar i klimatförhandlingar” så sa UNEP:s generaldirektör Achim Steiner vid öppnandet av ”The Pan-African faith conference on climate justice and sustainable peace” som Svenska kyrkan stöder. Uttalandet belyser insikten att religiösa ledare har en vidare roll i att företräda sina länder och förse klimatförhandlingarna, som hittills har fokuserat på ekonomi och konkurrenskraft, med en välbehövlig etisk dimension.

Det afrikanska perspektivet har varit i fokus under konferensen. Diskussioner hur trosbaserade organisationer skall samarbeta och lära sig av andra organisationer som arbetat med klimatfrågor under lång tid, att delta aktivt i olika nätverk. Afrikas länder måste stå förenade under klimatförhandlingarna och där har religiösa ledare en roll att spela.

Klimatförändringarna i Afrika förorsakar och kommer att förorsaka konflikter på kontinenten, redan idag finns det klimatflyktingar och deras antal kommer inte att bli färre. Religiösa ledare i Afrika har spelat en stor roll för konfliktförebyggande och som fredsmäklare. Med klimatförändringar som bas kan de religiösa ledarna spela en viktig roll även för framtiden i de konflikter som uppstått som ett resultat av klimatförändringarnas negativa konsekvenser.

De inter-religiösa- och miljöorganisationer har äntligen kommit tillsammans. Den här konferensen är början på något nytt; visar vikten av att alla kommer tillsammans, förenade för en förändring för ett klimatvänligt samhälle. Startskottet inte bara för en gemensam mobiliserande kampanj inför klimatförhandlingarna i Durban utan för ett mer långtgående samarbete där klimatfrågorna blir en naturligt integrerad del i fattigdomsbekämpning och rättvisefrågor.

Peter Svensson, Svenska Kyrkans utsände för Södra Afrika, Pretoria, Sydafrika