Henrik Fröjmark

Nya strider mellan nord och syd i Sudan i helgen – en humanitär katastrof i regionen hotar

Början till vad som kan bli ett utdraget och förödande inbördeskrig om inte händelseutvecklingen bromsas – så beskriver Svenska kyrkans samarbetspartner i södra Sudan SEF, Sudans ekumeniska forum, situationen i södra Kordofan nu i helgen. (En del av det uttalandet citeras på Kyrkornas världsråds hemsida där generalsekreteraren Olav Fyske Tveit, som varnar för att den eskalerande situationen hotar både freden och bildandet av den nya staten i södra Sudan nästa månad.) Ögonvittnen talar om urskiljningslöst våld mot civila, och uppskattningsvis 300.000 människor är instängda utan möjligheter att fly stridigheterna. Enligt rapporterna förmår FN-styrkorna i Sudanmissionen UNMIS ingenting göra ens när deras egna baser hamnar mitt i stridigheterna.

FN säger att redan 40.000 människor flytt striderna mellan den sudanesiska armén och deras allierade och sydsudanesiska styrkor, SPLA i södra Kordofans huvudstad Kadugli. Detta av en befolkning på cirka 60.000. De som är kvar har barrikaderat sig i sina hem i snart en vecka utan varken mat eller vatten för att undkomma striderna. Andra har flytt upp i de närliggande bergen och ögonvittnen som SEF hänvisar till talar om hur de som söker fly i vissa fall blir ”jagade och nedskjutna som djur”  av attackhelikoptrar. Vidare rapporteras om flygbombningar och rena utrensningar där soldater går från hus till hus och dödar misstänkta oppositionella.

Rapporter finns om svåra övergrepp begångna av både den sudanesiska armén och dess allierade rebellgrupper samt av sydsudanesiska SPLA-styrkor. Utan tvekan är det regeringen i Khartoum som bär det största ansvaret för händelseutvecklingen och upptrappningen av våldet, och det är också deras styrkor som rapporteras begå de grövsta övergreppen. Möjligheterna till information om vad som sker är dock kraftigt begränsade då infartsvägarna till de områden som drabbats av striderna är avskurna. Vägspärrar har satts upp och humanitär personal förvägras tillträde som läget är nu i helgen.

SEF:s ena ordförande Eberhard Hitzler säger i en gemensam skrivelse från SEF och Sudans kyrkoråd SCC att det internationella samfundet måste agera snabbt och kraftfullt för att förmå de stridande parterna till ett omedelbart eldupphör så att humanitär hjälp kan nå fram till området och skydd för civila kan säkerställas. Annars är risken stor att dödandet kommer fortsätta med ökad kraft och leda till en storskalig humanitär krissituation. Säkerhetsrådets permanenta medlemmar, och inte minst Kina som har nära samverkan med Khartoum, är nyckelspelare som hittills uttalat sig mycket försiktigt om upptrappningen och uttalar förtroende för Bashirs vilja till fred.

Sudans ekumeniska forum har de senaste dagarna tagit mot flera oberoende vittnesmål som bekräftar de fragmentariska uppgifter som kommer ut inifrån det stängda området. De har talat med ögonvittnen som sett soldater i den sudanesiska armén släpa ut förmodade SPLA-sympatisörer ur FN UNMIS bas i Kadugli och avrätta dem mitt framför ögonen på FN:s personal utan att de ingrep. Dessa vittnesmål har också bekräftats av enskilda kyrkor i regionen. Många säger också att förtroendet för FN:s personal i området är väldigt lågt hos lokalbefolkningen, vilket ytterligare kan försvåra tillgången till korrekt information om skeendena.

Vi står vid randen av en återupprepning av det som skett i Darfur de senaste åren, i Abiye de senaste veckorna och under det förra inbördeskriget i regionen på 90-talet. Sveriges regering bör omedelbart söka alla möjliga kanaler inom exempelvis EU och FN för att sätta press på de stridande parterna att nå ett snabbt eldupphör. Ett sådant är nödvändigt för att säkerställa att de drabbade kan nås av humanitär hjälp. Regimen i Khartoum har tidigare visat sig vara delvis mottagliga för ett samlat internationellt tryck, och när ledare från både Khartoum och Juba nu – enligt sudanesiska källor – träffas i Addis Abeba under ledning av Thabo Mbeki, och eventuellt senare med USA:s Hillary Clinton närvarande, är det ett tecken på att situationen tas på allvar från det internationella samfundet.

Samtidigt måste omvärlden vara tydlig – det som pågår i södra Kordofan handlar inte om ”tensions”, som Khartoum påstår. Det handlar om grova övergrepp och avsiktligt dödande av civila, bland annat. Möten och förhandlingar är naturligtvis nödvändiga, men först och främst måste den pågående och accelererande humanitära katastrofen stoppas.

Utan den tydligheten, och ett kraftfullt internationellt engagemang kan regionen snabbt befinna sig i ett fullskaligt krig med oöverblickbara konsekvenser för regionen.

Henrik Fröjmark, handläggare för fred, säkerhet och mänskliga rättigheter