Niklas Eklöv

Låt Sudan åter komma i fokus!

Det är inte tacksamt att uppmärksamma kriser då Sverige går på långledigt över midsommarhelgen – vi vill alla njuta av sommar-Sverige, god mat, umgås med familj och vänner och kanske inte tänka på att det i en annan världsdel pågår en humanitär kris, till och med krig.

Men vi kan tyvärr inte blunda för det faktum att det som pågår i Sudan just nu är otroligt allvarligt och kan äventyra den fred som rått mellan norra och södra Sudan sedan fredsavtalet CPA skrevs under 2005. Det kan förstöra den återuppbyggnad och utveckling som skett under denna period, och framför allt krossa det hopp om en fredlig och demokratisk framtid som människor i både söder och norr längtat så efter.

Svenska kyrkan vill med sin debattartikel på Brännpunkt idag uppmärksamma den humanitära krisen och krigssituationen i Sudan. Vi vill särskilt uppmärksamma det som händer i Nuba-bergen (i delstaten Southern Kordofan i norra Sudan) där det sedan tre veckor tillbaka pågår en brutal militär offensiv riktad mot Nuba-folket och milisgrupper allierade med SPLA (södra Sudans armé). Från Svenska kyrkans partner får vi dagligen fruktansvärda rapporter om att Khartoums regeringsstyrkor begår övergrepp, utomrättsliga avrättningar och bombning av civila = precis samma militärtaktik med övervåld som vi sett i nord-syd-kriget 1983-2005, som vi sett i det förra kriget i Nuba-bergen på 90-talet, och som vi sett i kriget i Darfur 2003- (som fortfarande pågår).  Se bland annat Sudans kristna råds senaste uttalande om situationen. För mer fördjupning om vad som händer i Nuba-bergen rekommenderas en aktuell sammanfattning från IRIN, inslag från Al Jazeera samt en artikel av journalisten och Sudan-kännaren Julie Flint.

Både regeringen i Khartoum, södra Sudans regering i Juba samt de lokala stridande grupperna måste omedelbart få ett stopp på denna våldsspiral, men det är svårt att se att detta i nuläget ska kunna ske utan ett omfattande och kraftigt internationellt tryck. De diplomatiska initiativ som nu sker är vällovliga, men har än så länge visat sig otillräckliga. EUs utrikesministerråds deklaration tidigare i veckan var ett steg på vägen, men måste följas av konkret handling.

I denna situation är vi många som undrar varför Sveriges regering och svenska politiker är så tysta kring vad som just nu sker i Sudan. I samband med folkomröstningen i södra Sudan i jan 2011 var det ett stort mediauppbåd och god dialog bland svenska beslutsfattare. Var är intresset nu? Det är nu två veckor innan självständigheten för södra Sudan 9 juli, och i Southern Kordofan och i Darfur, som båda tillhör norra Sudan, pågår krig och en humanitär katastrof av oerhörda mått. En fortsatt förvärrad utveckling kommer troligtvis på konsekvenser för hela Afrikas horn. Vad händer med människorna i dessa områden efter 9 juli? Vem ansvar för deras skydd och säkerhet, när de som är sudanesiska medborgare bombas av sin egen regering? Det är också tragiskt att se att FN än en gång misslyckats i detta uppdrag.

Låt oss hoppas att det blir förändring nu! Att svenska beslutsfattare, inte minst vår utrikesminister Carl Bildt, tar sitt ansvar och verkligen prioriterar frågan och att det internationella samfundet kan säkerställa akut humanitär hjälp till alla behövande i Nuba-bergen, i Darfur, och i övriga områden i Sudan där flera hundra tusen människor har drivits på flykt från sina hem i de senaste striderna.

Svenska kyrkan har en pågående humanitär insats i Jonglei-provinsen i södra Sudan och via ACT-alliansen där vi är medlemmar, arbetas det nu intensivt för att hitta vägar för att möta behoven i de drabbade gränsområdena. Vi arbetar också långsiktigt med utvecklings- och fredsinsatser med partner i olika delar av Sudan. Du kan vara med att stödja Svenska kyrkans arbete i Sudan. Var med att arbeta för att uppmärksamma situationen i Sudan, t.ex genom ett brev till Carl Bildt (genom Svenska kyrkans Agera-nätverk). Var med att visa solidaritet med våra sudanesiska systrar och bröder. Var med att be för politiska lösningar och fred för alla Sudans folk!

Niklas Eklöv

Handläggare för fredsbyggande och mänskliga rättigheter