Niklas Eklöv

Klustervapen dödar fortfarande!

Idag publiceras ett upprop på Göteborgspostens debattsida där Svenska kyrkan och 9 andra organisationer kräver att Sverige omgående ska göra förbudet mot klustervapen bindande i svensk lagstiftning. Trots att det är 3 år sedan Sverige skrev under konventionen mot produktion och spridning av klustervapen så har alldeles för lite skett för att följa upp detta livsviktiga arbete – ja, det är livsviktigt eftersom klustervapen fortsätter att finnas i många länders vapenarsenal och fortsätter att orsaka tusentals oskyldiga offer varje år, särskilt barn i länder där det pågår konflikter.

Svenska kyrkan har tillsammans med andra organisationer i Sverige och globalt arbetat för att ett internationellt förbud mot klustervapen skulle bli verklighet. Över 12000 namnunderskrifter samlades in, debattartiklar skrevs och uppvaktningar gjordes till ansvariga politiker. Fredsarbetet gav resultat – den 3 dec 2008 skrevs konventionen mot klustervapen under vid en officiell ceremoni i Oslo, där Sverige var med. Istället för att fortsätta att aktivt verka för en värld fri från klustervapen sitter nu Sverige på åskådarplats vid den internationella uppföljningskonferensen som hålls denna vecka i Beirut. Att denna plats valts har ett starkt symbolvärde och manar till engagemang då Libanon är ett av de länder som drabbats hårdast av klustervapnens destruktiva effekter, t.ex i kriget mellan Israel och Libanon 2006. Andra exempel är Irak och Afganistan.

Att Sverige fortfarande inte följt upp sina åtaganden i konkret handling skadar Sveriges internationella anseende och är en stor besvikelse för alla som har drabbats av klustervapnens förödande konsekvenser. Därför uppmanar vi Sveriges utrikesminister Carl Bildt att omgående:

1) Ratificera förbudet mot klustervapen

2) Skrota Bombkapsel 90 – Sveriges eget bidrag till den globala klustervapenarsenalen

3) Ge ökat bistånd till minröjning och stöd till överlevande

4) Införa en särskild lag som förbjuder svenska investeringar i klustervapen, vilket saknas idag

5) Verka för att öka kvinnors deltagande i fredsprocesser, enligt FN-resolutionen 1325, där arbetet mot klustervapen är en viktig del.

Var med att göra din röst hörd för en värld fri från klustervapen! Gör det redan idag med en uppmaning till utrikesminister Carl Bildt.

Niklas Eklöv, handläggare för fredsbyggande och mänskliga rättigheter