Niklas Eklöv

Fredspris som visar på trons och handlingens kraft

Bilden (nr 7 i bildspelet) av fredspristagaren Leymah Gbowee, flankerad av president Ellen och sin jemenitiska syster Tawakul, med segertecknet i skyn i den kalla Oslokvällen den 10 dec, är en kraftfull påminnelse för alla som arbetar för fred och rättvisa, om att tro och handling kan förändra den mest hopplösa situation, kan ”försätta berg”.

Det som kvinnoaktivisterna i Liberia, med Leymah i spetsen, har lyckats genomföra – ett stopp på det blodiga inbördeskriget i Liberia (starkt dokumenterar i filmen Pray the Devil Back to Hell) och ett fredsavtal som fortfarande håller efter 8 år – är ännu ett bevis på den oerhörda potential som finns i kvinnors engagemang för fred. Leymahs, och hennes kristna och muslimska systrars, story vittnar om tron som drivkraft för förändring, om tro som ger mod till handling, om tro som vågar konfrontera ondskan och, ytterst, att riskera sitt liv för något som är viktigare än sig själv.

Detta pris ger glöd i kampen för de miljontals kvinnor och män som fortfarande lever under politiskt förtryck och kränkningar, i krig och konflikter, i hunger och otrygghet. Det visar på civila samhällets kraft och betydelse i fredsprocesser och i kampen för demokrati och mänskliga rättigheter både på gräsrotsnivå och på högsta diplomatiska nivå; på icke-våldet som vägen att vända våldsspiraler till fred; och på vikten av gemensamt engagemang för fred över religionsgränserna.

Svenska kyrkan vill i sitt internationella arbete vara med i denna kamp. Vi ser att vi har mycket kvar att lära av modiga kvinnor som Leymah, och utmanas av att dra lärdomar av våra partners erfarenheter av fredsarbete i praktiken. Tro utan handlingar är död, står det i Jakobs brev i Bibeln. Vad kan idag bättre visa på sanningen i detta ord än Leymahs berättelse? Lyssna på den, inspireras av den, och var med arbetet för fred, i tro och handling.

Niklas Eklöv, policyhandläggare för fredsbyggande och mänskliga rättigheter.

PS. Fredspristagaren Leymah Gbowee är idag 14 dec officiell gäst hos Svenska kyrkan, under hennes sista dag i Sverige. Besöket innefattar bl.a samtal med ärkebiskop Anders Wejryd i Uppsala domkyrkan 18.00, träff med 500 gymnasieelever och samtal på Internationella avdelningen. DS