Peter Svensson

Dödande av gruvarbetare i Sydafrika

Den sociala oron i Sydafrika fortsätter och tar sig allt våldsammare uttryck. Polisens övervåld mot strejkande gruvarbetare den 17 augusti blev den blodigaste sedan apartheid.

Svenska kyrkans långvariga partner Economic Justice Network har via sin moderorganisation Fellowship of Christian Councils in Southern Africa (FOCCISA) fördömt dödande och användande av våld. En av deras partner Bench Marks Foundation arbetar med gruvarbetare och var snabbt på plats. En av våra systerorganisationer kyrkans nödhjälp i Norge har deltagit i minneshögtiderna för de mördade gruvarbetarna.

Ordförande för Sydafrikas kristna råd biskop Joe Seoka var på plats med en delegation samma dag; en gruvarbetarna som just före informerat dem avled senare då polisen öppnade eld.

Bench Marks Foundations studie: ‘Living in the Platinum Mines Fields’ released on the 14th August 2012 paints a grim picture of mining and communities. The platinum mining companies appear on the surface to be socially responsible, respectful of communities and workers and contributing to host community development. ”Nothing can be further from the truth”, säger biskop Seoka, om den gruvindustrins beskrivning.

Sydafrikas konflikt är ännu i full dager och den ekonomiska friheten har inte nått flertalet sydafrikaner. Den 17 augusti är ett dystert bevis på att den sociala och ekonomiska ojämlikheten fortgår i dagens Sydafrika. Det försvagade civil samhället bidrar till ökad frustration och risken för ytterligare våldshandlingar är överhängande. Svenska kyrkan arbetar genom sitt stöd till EJN för ökad social och ekonomisk rättvisa i södra Afrika då problemet ej enbart rör Sydafrika utan är regionalt och pan-afrikanskt.

I konferensen Alternative Mining Indaba berörs problematiken med utvinningsindustrin och den konferensen har nu fått nationella efterföljare i regionen.

Utan ett aktivt civilsamhälle, politiker som tar den sociala oron på allvar och en utvinningsindustri som tar sitt ansvar riskerar södra Afrika att explodera i konflikter.

Peter Svensson

Koordinator södra Afrika