Niklas Eklöv

Hög tid att stoppa svensk vapenexport till icke-demokratier

Idag presenterades 2012 års siffror för svensk krigsmaterielexport av Inspektionen för strategiska produkter (ISP). De visar en försäljning på 9,8 miljarder kronor, vilket är en minskning på nästan 30% jämfört med rekordåret 2011 då exporten uppgick till 13,9 miljarder kronor. Även på global nivå minskade den totala vapenhandeln under förra året enligt färska siffror från SIPRI, delvis pga den svaga ekonomiska konjunkturen, delvis pga neddragningen av insatser i t.ex Irak och Afganistan.

Det är förstås för tidigt att peka på något trendbrott, men det är ändå glädjande för Svenska kyrkan som tydligt tar ställning för att handeln med krigmateriel både i Sverige och globalt måste bli mycket mer restriktiv, för att en värld ska kunna byggas där våld minimeras och positiva förutsättningar för fred skapas.

Men tillbaka till den dagsfärska svenska statistiken: Här återfinns även i år Saudiarabien på andra plats bland mottagarländerna för svensk krigsmateriel. Och detta är en stat som av alla oberoende bedömare klassas som en diktatur, och som försvarsminister Karin Enström i höstas, efter mycket om och men, beskrev med dessa ord:

Saudiarabien är en auktoritär regim och en absolut monarki, där det förekommer grova brott mot mänskliga rättigheter. Regeringen delar inte in världens länder i demokratier eller diktaturer, men om det endast är möjligt att beskriva Saudiarabien som antingen en demokrati eller diktatur så bör Saudiarabien beskrivas som en diktatur

Hur länge ska Sveriges export till en stat där grova brott mot mänskliga rättigheter sker få fortgå, trots att mänskliga rättigheter under nuvarande lagstiftning ska vara ett centralt kriterium för tillstånd för handel med krigsmateriel? Ändå fortsätter det år efter år, i brott mot rådande lagstiftning, folklig opinion och allt sunt förnuft.

Riksdagen har sagt sitt och beslutat att lagstiftningen måste skärpas och frågan om hur detta ska ske ligger nu i händerna på de 12 riksdagsledamöterna i den för uppdraget skapade Krigsmaterielexportsöversynskommittén (KEX).

Den 11 februari 2013 inbjöds Svenska kyrkan av kommittén till en hearing i Riksdagen som ett led i kommitténs uppdrag att lyssna till organisationer från det civila samhället, fackföreningar och försvarsindustrin. Ärkebiskop Anders Wejryd framförde att det nu är av högsta vikt att kommitténs arbete resulterar i en mycket restriktiv lagstiftning som måste leda till ett totalstopp för export till icke-demokratier och stater som kränker mänskliga rättigheter, men minst lika viktigt är att tillämpningen och uppföljningen av lagstiftningen blir lika restriktiv så att det inte bara blir fina ord som inte har täckning i verkligheten. Ord måste leda till handling. Och svensk krigsmaterielpolitik måste stämma överens med Sveriges övergripande Politik för Global Utveckling, och inte styras av näringspolitiska hänsyn, vilket verkar vara fallet idag. Dubbelmoralen måste få ett slut. Öppenhet och transparens måste införas i tillståndsprövningen så att verkligt ansvar kan utkrävas i denna så viktiga fråga.

Därför är det efterlängtat att den demokratiska översynen av svensk krigsmaterielexport äntligen har kommit igång, även om det kommer att dröja ända till 15 dec 2014 innan arbetet ska redovisas. Så fram tills dess behöver vi:

1. hålla trycket och engagemanget upp för denna fråga som sätter Sveriges trovärdighet på spel
  2. ingjuta mod hos våra politiker att våga ta moraliska beslut att stoppa exporten till ickedemokratier redan nu, även om det medför ekonomiska konsekvenser för svensk försvarsindustri
  3. i Sverige och internationellt verka för en hållbar, rättvis och säker värld – i ord och handling, lokalt och globalt.

En hållbar, rättvis och säker värld byggs inte med vapen eller försvarsmurar. Det finns alternativ:

Låt oss tillsammans skapa en framtid i fredens tecken. Låt oss vara människor för kärlek och liv som Gud kallar oss att vara. Tillsammans med systrar och bröder runt om i världen, som längtar efter fred och försoning, är vi en rörelse för fred. En ickevåldsrörelse för rättvisa, som utmanar våldet och verkar för fredlig konfliktomvandling. En rörelse där vi eftersträvar fred i varje stund, genom våra val och handlingar. (ur Ärkebiskop Anders Wejryds tal vid den stora fredsmanifestationen i Malmö 9 aug 2012)

Var med ni också!

Niklas Eklöv, Policyhandläggare för fredsbyggande och mänskliga rättigheter