Sofia Svarfvar

Människans inverkan på klimatet fastslaget

– Oöverskådliga konsekvenser på lång sikt.

Jag vaknar mitt i natten efter att ha varit på hearing med flera klimat forskare bland annat Thomas F Stocker, ordförande (co-chair) för klimatforskarna som tog fram klimatrapporten som offentliggjordes i fredags i Stockholm. Det är två timmar efter midnatt. Jag tar fram den färska rapporten från FN:s klimatpanel, IPCC, Summary for policymakers och läser ett par timmar. Jag läser allt, alla sidor, inklusive täta stycken med siffror. Jag blir med ens alldeles klarvaken. Forskarna uttrycker sig tydligt, ja nästan övertydlig om hur stor sannolikheten är för olika händelseförlopp. Man fick hård kritik för några år sen. Nu vill man ha ryggen fri. Man uttalar sig bara om det man vet, om det man har säkra underlag för. Det man kan sätta säkra sannolikheter för. Jag tänker: Finns det en spegelbild av detta? En baksida – som gör att man utelämnar osäkra frågor om så kallade ”tippingpoints”, metanutsläpp från tundran, havsisen vid Antarktis eller kollaps av regnskogen i Amazonas, därför att man saknar bra underlag? Det syns i alla fall inte i rapporten.

Jag läser i rapporten:

• Att det nu är statistiskt säkert att människan påverkat klimatet.
  • Att en fördubbling av koldioxidhalten i atmosfären inte går spårlöst förbi.
  • Att 1/3 av växthusgaser historiskt sett har kommit från avskogning och upp- odling av mark för jordbruk.
  • Att 2/3 av den förhöjda halten av växthusgaser i atmosfären har kommit från förbränning av fossila bränslen.
  • Att andelen växthusgaser som kommer från fossilbränslen har ökat starkt på senare tid och nu står för 90% av utsläppen som en följd att förbränningen av fossilbränslen ökar.
  • Att torrare områden kommer att bli torrare.
  • Att områden med fuktigt klimat kommer att få mer nederbörd.
  • Att extrema väderhändelser kommer att öka.
  • Att temperaturökningen sannolikt kommer att öka mer än 2 grader
  • Att havsytas nivå kommer att höjas ½- 1 meter till 2100.

Jordens temperatur har höjts med 0,8 grader sen 1800-talet. En 2-4 graders temperaturhöjning väntar om vi inte drastiskt ändrar utsläppen av fossil energi. Men uppvärmningen stannar inte upp 2100 som man kunde tro när man läser rapporten.

Man nämner lite eller nästan ingenting om det långa perspektivet bortom 2100. Det ingår nu inte forskarnas mandat. Det förtjänar ändå en tanke. Havet tar upp mer värme än man tidigare trott, inte 80 procent utan 90 procent. Innebär det samtidigt att energin är borta? Nej, mer värme ackumuleras i haven och ligger till grund för havets volymsökning. Nästan halva havsytehöjningen beror på att vattnets tar större volym när det blir varmare.

Havet konserverar värmen många hundra hår minst. Även om de mänskligt förorsakade utsläppen går ned till noll så kommer den förhöjda temperaturen att finnas kvar i många hundra år. En stor del av koldioxiden kommer att finnas kvar i atmosfären det följande årtusendet..

Glaciärerna kommer att fortsätta att smälta och havsytehöjning kommer att fortsätta i flera hundra år och bli bestående under överskådlig tid. Om den globala temperaturökningen överstiger 1 grad men är mindre än 4 grader beräknas hela Grönlandsisen smälta över en tusenårsperiod och orsaka upp till 7 meters höjning av havsyten. Det handlar alltså inte bara om effekter långt borta i varma delar av jorden, det handlar om stora, mycket stora irreversibla höjningar av havsytan med ett antal meter långt bortom 2100.

Om vi verkligen insåg och förstod vidden av de kommande klimatförändringarna skulle vi inte absolut kunna fortsätta som tidigare!

Anders Ölund Policy advisor

Svenska Kyrkan

Läs också biskoparnas debattartikel i aftonbladet ”Ändra livsstil är en andlig fråga Svenska kyrkans biskopar: Klimatutmaningen inte enbart en miljöfråga” http://www.aftonbladet.se/debatt/article17559430.ab