Stefan Håkansson

Glöm inte Syrien

Katastrofen i Syrien har pågått i snart fyra år och grannländerna Jordanien, Turkiet, Irak, Egypten och Libanon har tillsammans tagit emot och registrerat över 3,3 miljoner syriska flyktingar under denna tid. Den syriska flyktingkrisen representerar en av de största humanitära utmaningarna för det internationella samfundet då beroendet av livsavgörande humanitär assistans är mycket stort. I början av december, just inför den stundande vintern och dess redan stora utmaningar, annonserade FN-organet World Food Programme (WFP) att man kommer tvingas stoppa matdistributionen till 1,7 miljoner syriska flyktingar i Turkiet, Libanon, Jordanien och Egypten på grund av bristande finansiering. Därefter lanserades en kampanj med målsättningen att samla in medel för att kunna återuppta distributionen. Den unika kampanjen lyckades tack vare  stor uppmärksamhet över hela världen täcka behoven till utgången av 2014 och man kunde direkt återuppta distributionen av matkuponger. Situationen är dock fortsatt mycket skör och de humanitära behoven enorma. WFP kommer behöva att få in 32 miljoner USD i veckan för att kunna assistera drabbade med matkuponger under 2015 i Syrien och dess grannländer. Dessutom tar arbetet med att klara vinterns distribution av övriga livräddande förnödenheter i flyktingläger och värdsamhällen mycket resurser och kraft.

Genom partners inom ACT-alliansen stödjer Svenska kyrkan syriska flyktingar i Jordanien. Sedan 2012 har Svenska kyrkan bidragit med finansiellt och tekniskt stöd till partners arbete i flyktinglägret Za’atari och i jordanska värdsamhällen i norra Jordanien. Med hjälp av Svenska kyrkans medlemmar och gåvor har vi bland annat bidragit till att bygga upp en fritidsgård för i flyktinglägret Za’atari som erbjuder psykosociala aktiviteter och utbildning för syriska ungdomar. ACT-alliansen arbetar också med distribution av kläder och hygienartiklar samt upprustning av skolor i jordanska byar. Läs mer om hur Svenska Kyrkan stödjer syriska flyktingar i Jordanien.Vi har nyligen besökt verksamheten i Jordanien och pratat med berörda män, kvinnor, barn och unga. FN:s flyktingorgan UNHCR som driver lägret Za’atari vittnade för oss om hur distrikt som tidigare präglades av bråk och konflikter har blivit lugnare sedan Svenska kyrkans lokale partner, LWF, involverade ungdomar i sina olika aktiviteter och samtalsgrupper, och har bett om att organisationen skalar upp sitt projekt till att omfatta hela lägret. Vi fick därtill oroande uppgifter om vilka konsekvenser en helt stoppad matdistribution skulle innebära. Organisationen Islamic Relief har nyligen intervjuat syrier i jordanska städer och byar kring detta, och man tror att så många som 40 % av flyktingarna med familjer kan komma att återvända till krigets Syrien om matkupongerna skulle försvinna. Många säger att de hellre dör i sitt hemland Syrien än svälter som flyktingar i Jordanien för att det internationella samfundet inte längre kan betala det som krävs för att hålla dem vid liv.

Jordanien har tagit emot och registrerat mer än 620 000 flyktingar från Syrien. Den största majoriteten (ca 80 %) lever utanför flyktinglägren i jordanska städer, byar och samhällen. Tillgången till vatten, mat, utbildning och hälsovård innebär enorma utmaningar och skyddsbehoven ökar. Syriska flyktingar har inte tillstånd att arbeta i Jordanien och söker sig ofta till den informella sektorn för att finna sysselsättning. Vidare ökar spänningar mellan de som flytt kriget i Syrien och jordanier som redan befinner sig i utsatthet. Många jordanier upplever att flyktingar tär på de knappa resurserna, som vatten och elektricitet, de få jobb som finns och trissar upp hyrespriserna, som i vissa städer ökat med flera hundra procent sedan krisen bröt ut. Vintern är dessutom kall och lång, och behoven av filtar, varma kläder, vinterskor och gasvärmare är stora.

Omvärlden måste ta sitt ansvar och mycket mer måste göras för att få stopp på det enorma lidandet. Situationen i Syrien och grannländerna är ytterst akut och regeringar och givare bör snabbt avsätta medel för de humanitära insatser som genomförs i Syrien och dess grannländer för att rädda liv. Vi har ett ansvar att visa att vi inte har glömt flyktingarna från Syrien.

Tina Sandkvist, Humanitär handläggare