Sofia Svarfvar

Almedalen: Svenska kyrkan och superutvecklingsåret

Vi är mitt inne i ett superutvecklingsår.

Det är i år som världen ska sätta den agenda som ska skapa en hållbar framtid för alla. #post2015, förkortningen för processen att ta fram en ny utvecklingsagenda, trendade för en stund twitter under Almedalsveckan. Det är stort. Det ger energi. Det inger hopp.

Under tre dagar har jag suttit, stått och minglat runt. Temat i de flesta samtal har varit kring hur vi nu ska ta ansvar för en ny utvecklingsagenda. I september kommer världens ledare skriva under 17 universella hållbarhetsmål som ska gälla för alla länder. I december i Paris ska ett nytt globalt klimatavtal skapa förutsättningarna. Innan dess om en vecka i Addis Abeba ska frågan om hur agendan ska finansieras diskuteras och förhoppningsvis kommer gedigna åttaganden att antas. Det är stort LIKE på att Sverige skickar statsministern tillsammans med biståndsministern och finansmarknadsministern till Addis. Det visar på ett engagemang och en vilja att vara den förebild som många länder förväntar sig att Sverige ska vara. Concord Sverige, där Svenska kyrkans är medlem, kommer att ingå i delegationen som representant för det civila samhället. Det blir en viktig roll då stora ord måste följas upp. Peter Sörbom, policyrådgivare på Concord Sverige sa i ett seminarium till biståndsministern: ”Uppföljning av åttagande kring finansiering är en nyckelfråga.”

Ett av de 17 målen, mål 16, handlar om fredliga samhällen och god samhällsstyrning. Frihet från våld på alla nivåer i samhället är en grundpelare för fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling. Våld föder våld och vi ser med oro på utvecklingen i världen. Möjligheterna för civilsamhällesorganisationer i många länder minskar. Lagar som kryper det demoratiska utrymmet hotar möjligheten att ställa ledare till ansvar och krymper möjligheten för människorättsförsvarare att verka. ”Utrymmet för det civila samhället är grundläggande för ett fredsavtal i Colombia.” menade Marina Callego från Ruta Pacifica i Colombia. En organisation Svenska kyrkan stödjer.

Vikten av att arbeta med jämställdhet finns i alla mål men är också ett eget mål. Mål 5. I seminariet Ingen fred utan kvinnor, perspektiv från Colombia och Afghanistan blev det tydligt. Varför var det bara män som förhandlade mellan regeringen och gerillan i Colombia? Forskning menar att kvinnors deltagande är en förutsättning för hållbar fred.

Hållbar fred, dialog och möten mellan religioner var också temat på minglet Tron som drivkraft i hållbar aktivism som bland annat Svenska kyrkans internationella arbete/agera volontärerna, Sveriges muslimer för fred och rättvisa, Sensus och Kristna freds ordnade under onsdagskvällen. Det minglet slutade i en fredlig manifestation under banderollen Enade i tron – på gränslös kärlek.

Mål 10 utmanar världens ojämlikhet och orättvisa inkomstfördelning inom och mellan länder. Människor som lever i fattigdom måste få tillgång till den ekonomiska tillväxten. Detta hänger samman med mål 8 – anständiga arbeten och mål 12 – hållbar konsumtion och produktion. Här har näringslivet en avgörande roll. I olika seminarier lyfte HM och Volvo affärsmöjligheter med den nya hållbarhetsagendan. Och att målen tydligt kan integreras i deras verksamhet. Sverige kan visa på den svenska modellen för öppenhet och samarbete mellan lika aktörer som näringsliv, civilsamhälle och människorättsförsvarare sa Erik Lysén, internationell chef på Svenska kyrkan i seminariet En universell utvecklingsagenda post 2015 – allas och ingens ansvar?.

Mer än 1000 namnunderskrifter för kampanjen #ACTforclimatejustice #EttSteg har samtalats in under Almedalsveckan. Och kampanjlåten har hörts över hamnen i Visby. Kraven är enkla men viktiga. Att drastiskt minska koldioxidutsläppen och stötta världens fattiga med finansiering till klimatanpassning och att arbeta för en hållbar utveckling.

Att klimat är en jämställdhetsfråga och att jämställdhet är den viktigaste utvecklingsfrågan konstaterades på ett seminarium om klimat och jämställdhet. Det visar på hur frågor hänger ihop och hur vi inte kan arbeta i stuprör. Länder får nu inte välja att bara arbeta med några av målen utan se att dessa 17 mål är ett ramverk för hållbar utveckling där alla delar måste finnas med. Hållbarhetsmålen blir ett normgivande ramverk som möjliggör ansvarsutkrävande i alla länder.

Kommuner i Sverige står redo att arbeta med den nya hållbarhetsagendan. Och mycket görs redan. Det framgick under seminariet Vilken roll spelar lokala aktörer för att vi ska uppnå FN:s nya hållbarhets- och utvecklingsmål? Där jag deltog för Concord och Svenska kyrkan. Nu behövs verktyg och mötesplatser för kunskap och reflektion mellan människor i olika länder. Robertsfors kan lära av Nairobi och Manilla av Botkyrka.

Addis, New York, Paris. Finansiering, hållbara utvecklingsmål, ett globalt klimatavtal. #post2015 trendade för en stund twitter i Almedalen. Det betyder att globala hållbarhetsfrågor diskuterades flitigt. Mål 1 – utrota fattigdomen till 2030. Det är stort. Men i partiledarnas tal har den globala utvecklingsagendan varit osynlig. Vi i civilsamhället får inte sluta diskutera och påminna de som sitter vid beslutsbordet de globala utmaningarna.

Det är vi som lever nu som har makten och möjligheterna.

Låt oss ta ansvaret.