Margareta Koltai

Investera i kvinnors hållbara företagande!

Det finns många goda skäl att investera i kvinnor. Erfarenheter visar att när detta sker så stärks inte bara kvinnors egen ekonomi – kvinnor investerar i högre grad än män i barnens skolutbildning och i näringsriktig mat för hela familjen.

Trots att det redan görs riktade insatser för att involvera kvinnor i spar- och lånegrupper så har resultatet i flera fall varit nedslående. Det har i verkligheten visats sig att andelen män och mäns inflytande ökar kraftigt när mikro-finansgrupper lyckats spara större summor, eller när kooperativens bärkraft ökar. En vanlig utveckling har varit att männen tar kontroll över gruppen och lånar större summor för att köpa transportfordon och maskiner. Detta har även skett i insatser som Act Svenska kyrkan stödjer.

Traditionella normer styr arbetsfördelningen

Jag är på besök i en by där en av Act Svenska kyrkans partnerorganisationer i Uganda arbetar. Vi sitter i byns stora mötessal, där byborna samlas för att ta viktiga beslut. Smattrandet av regn är så högt att vi får skjuta upp stormötet tills regndropparnas taksymfoni lagt sig och det bara är några envisa enstaka droppar tyst i bakgrunden. I salen sitter fyra grupper av nyetablerade entreprenörer. Tre av grupperna består av gifta par där sysselsättningen är uppdelad enligt traditionella normer. Kvinnorna samlar nötter och männen producerar honung. Männen är också intresserade av att ägna sig åt sheanötsproduktion, men för att göra detta vill de få maskiner. Om de får en maskin så kommer produktionen igång. De är inte intresserade av att med handkraft pressa olja för att göra sheasmör enligt den traditionella metod som kvinnor sedan länge ägnat sig åt.

I rummet sitter också en grupp kvinnor som består av änkor och andra ensamstående kvinnor med familjeansvar. De flesta kvinnorna vi möter talar med låga röster. Men två av kvinnorna i den här gruppen talar med pondus i rösten. De berättar att de både tillverkar sheaolja och sköter bikupor för att producera honung. Jag frågar hur de kommer sig att de som kvinnor ägnar sig åt biodling. Kvinnorna ler först stort och sträcker på ryggarna. Sedan blir en av dem allvarlig och säger:

”Vi tyckte att det var orättvist. Orättvist att de familjer som består av både män och kvinnor fick fler möjligheter än vi som är änkor. Vi behöver också inkomster för att våra barn ska slippa arbeta och istället gå i skolan. Vi fick kämpa med projektledarna, men vi stöttade varandra och gav oss inte. Vi lyckades övertyga projektledningen att vi också skulle få utbilda oss i biodling.”

Den positiva förändringen kräver arbete

De ugandiska änkorna vill varken låta ilskna bin, orättvisa eller fördomar hindra dem från att starta företag. Vad kan vi utvecklingsorganisationer, givare och investerare göra?

Act Svenska kyrkan publicerar nu en forskningsstudie som genomförts av Netherland’s Platform for Inclusive Fincance (NpM), med fallstudier från Etiopien, Vietnam och Rwanda. Syften med studien är att ta reda på hur man kan säkerställa att kvinnor får rättvis tillgång till resurser för att starta och utveckla kooperativ och företag- även i praktiken. Studien utmynnar i följande rekommendationer;

• Sätt tydliga mål för kvinnors ekonomiska egenmakt.
  • Utveckla finansiella tjänster (för sparande, lån och investeringar) som möter kvinnornas behov.
  • Utveckla marknader och värdekedjor som är anpassade för kvinnor.

Sist men inte minst, behövs en rejäl uppföljning som ser till att åtgärderna verkligen leder till att kvinnors ekonomiska självbestämmande ökar. Detta leder i sin tur till hållbar avkastning i form av hälsosamma familjer, barn som går i skolan och inte att förglömma till ökad jämställdhet. Visst låter detta som en utomordentligt bra utvecklings- och affärsidé!

Läs mer om hur du kan investera i kvinnors företagande i studien ”Reach, Benefit and Empower Women with Financial Services” : https://www.svenskakyrkan.se/filer/Reach-Benefit-and-Empower-women-with-Financial-Services-Case-based-learning-paper-1-2019.pdfhttps://www.svenskakyrkan.se/act/internationellt-paverkansarbete