Aron Lindblom

Act Svenska kyrkan uttrycker stöd för hotad luthersk präst i Guatemala

Den som talar är José Pilar Álvarez, präst i Guatemalas lutherska kyrka Iglesia Luterana Guatemalteca (ILUGUA) som mordhotats för sitt arbete för miljön och de mänskliga rättigheterna.

Människorättsförsvarare i Guatemala hotas och förföljs, och när kyrkoledare och församlingsmedlemmar engagerar sig riskerar de också att utsättas. I september mördades Diana Isabel Hernández Juárez, som misstänks vara kopplat till hennes engagemang för miljön och arbete i en lokal katolsk församling. Prästen José Pilar har under flera år utsatts för mordhot och trakasserier i form av uppdiktade anklagelser och polisanmälningar på falska grunder. Attackerna har blivit värre på senare tid och för att skydda honom har Act Svenska kyrkan ställt sig bakom ett uttalande från Lutherska världsförbundet (LWF) och ACT Alliance där Pilar får den lutherska världsgemenskapens fulla stöd.

José Pilar Álvarez.
Foto: Maria Lundberg

Sedan 2015 stöttar Act Svenska kyrkan ILUGUA:s arbete i östra Guatemala med utsatta människor i ett område präglat av markkonflikter, torka, fattigdom och undernäring. Många medlemmar i ILUGUA tillhör urfolket maya chortí. De är vanligtvis småbrukare som är beroende av den omgivande skogen för sin överlevnad. I området pågår en konflikt mellan fattiga småbrukare och lokala markägare som avverkar skogen för att ge plats åt boskapsuppfödning. Korruption är ett omfattande problem i Guatemala och trots att skogen borde vara ett skyddat reserva biológica så har det inte hindrat avverkningen. Boskapsuppfödare i Guatemala representerar en viktig del av ekonomin och är organiserade i en mäktig intresseorganisation med nära koppling till politiker lokalt och nationellt.

När vattnet började sina och skogen avverkades protesterade småbönder och organiserade sig för att stoppa avverkningen, vilket inte tagits emot väl av myndigheter och markägare. José Pilar och andra aktiva har utsatts för hot och våld för sitt arbete. Samtidigt fortsätter José Pilar sitt arbete i församlingen och sin strävan att påverka beslutsfattarna. Inför Guatemalas kongress uppmanade han politikerna att stärka skyddet för landets naturskyddsområden:

Som präst är jag del av en församling och en lokal gemenskap där jag utför min mission. Jag lever på landsbygden bland jordbrukande bönder och urfolk som är beroende av vattnet och den biologiska mångfalden för sin överlevnad. Att aktivt skydda vattnet och skogarna är därför en självklarhet för mig. Skapelsen är en gåva som Gud har anförtrott oss att vårda.

Act Svenska kyrkan har ställt sig bakom Lutherska världsförbundets uttalande till stöd för José Pilar.

Mer läsning