Susanna Henriksén

Etiopien – EU och Afrikanska Unionen behöver nu agera kraftfullt

Efter år av positiva steg mot att bli ett öppnare samhälle står nu Etiopien inför en väpnad konflikt som riskerar att utvecklas till en stor humanitär katastrof. Act Svenska kyrkan, som arbetar med fredsprojekt i Etiopien, hoppas att stora aktörer som Afrikanska Unionen och EU visar handlingskraft för att få stopp på den eskalerande konflikten.

Konflikten mellan Tigray People’s Liberation Front (TPLF) och den nationella regeringen i Etiopien har under lång tid eskalerat och i september förklarade det regionala styret i Tigray att de inte längre godkände regeringen i Addis Abeba. I november utbröt till sist väpnad konflikt, en konflikt som ser ut att förvärras dag för dag. Tigray är nu helt isolerat och både internet och mobilförbindelser har stängts ned. Sedan ett par veckor flyr tusentals människor över gränsen till Sudan, däribland många kvinnor och barn som är i mycket dåligt fysiskt och psykiskt skick. FN:s flyktingorgan UNHCR arbetar med att sätta upp flyktingläger längs gränsen mellan Tigray och Sudan och förbereder sig för att ta emot de tusentals flyktingar som korsat gränsen. 200 000 människor väntas inom en snar framtid finnas i dessa läger.

Under de senaste åren har Etiopien tagit flera positiva steg mot att bli ett öppnare samhälle, och det är inte ovanligt att en sådan process även medför konflikter. Etiopien, som är en stor och inflytelserik nation i Afrika, riskerar nu ett inbördeskrig som kan bli långvarigt. Landet har en mycket viktig roll i regionen och det finns nu en stor oro för att hela den östafrikanska regionen destabiliseras.

Att bygga fred är komplext och kräver insatser på alla nivåer i samhället, insatser som nu behöver intensifieras för att situationen inte ska eskalera ytterligare. Den utveckling vi nu ser i Etiopien visar hur gamla konflikter kan komma upp till ytan om de inte hanteras. Dialog mellan olika grupper behöver föras på alla nivåer i samhället för att nå överenskommelser som kan möjliggöra att alla grupper – oavsett etnicitet eller religion – kan leva i fredlig samexistens sida vid sida.

Act Svenska kyrkan arbetar med religiösa aktörer i freds- och dialogprojekt i Etiopien. Projekten fokuserar på dialog och försoning samt ökar kunskapen om hur man implementerar fredsbyggande insatser. På så sätt arbetar våra partner med att hitta vägar för att undvika att gamla konflikter återuppstår och att nya tillkommer. Återverkningar och minnen från både inbördeskriget och kriget mellan Etiopien och Eritrea ligger fortfarande nära i tiden. Det finns en stor oro för att konflikten nu utvecklar sig till en stor humanitär katastrof i landet som sprider sig i regionen, en region som redan har stora utmaningar och spänningar att hantera.

Vi är många som håller andan, men nu mer än någonsin behövs handlingskraft från etiopiska myndigheter och civilsamhälle. Stora aktörer som AU (Afrikanska Unionen) och EU måste visa handlingskraft och inskärpa vikten av att respektera det folkrättsliga skyddet av civila och de humanitära principerna. I detta arbete behövs även ett starkt fokus på kvinnor, unga och barns särskilda utsatthet – kvinnor och unga är grupper som måste inkluderas när vägar för lösningar diskuteras. EU och AU behöver agera snabbt och kraftfullt, i ett inbördeskrig finns inga vinnare – bara förlorare.