Act Svenska kyrkan

Oviss framtid för Uganda efter presidentval

Den 14 januari gick Uganda till val, ett val som kantats av våld och oroligheter. Nu står landet inför stora demokratiska utmaningar. Act Svenska kyrkan följer noga utvecklingen och finns på plats med stöd för ett starkt civilsamhälle och mänskliga rättigheter.

Ugandas valkommission har förklarat den sittande President Yoweri Museveni som vinnare av landets presidentval. Enligt officiella siffror ska Museveni ha vunnit 59 procent av de totala rösterna, medan Bobi Wine fick 35 procent.

Sanas Sedigh arbetar som regionsamordnare för Uganda på Act Svenska kyrkan och står i tät kontakt mer våra partner på plats:

– Få utländska valobservatörer har tillåtits och det finns anklagelser om valfusk, berättar Sanas Sedigh.

Krympande demokratiskt utrymme

Redan inför valet stegrade våldet och oroligheterna i Uganda och väpnade styrkor har under en längre period funnits på plats för att upprätthålla säkerhet. Valet beskrivs som ett generationsval där Bobi Wine, oppositionspolitiker och musiker, lyckats vinna stöd från många unga i landet. Han utmanade Yoweri Museveni, den sittande presidenten sedan 35 år.

– I samband med valet stängde Facebook ned ett antal konton som var länkade till regeringspartiet och som användes för att misskreditera oppositionen. Det fick den sittande presidenten Museveni att anklaga Facebook för ”arrogans”.  Nedstängning av internet och sociala medier är samma metod som användes under valen i Tanzania under hösten.

Ugandas regering hävdar att nedstängningen är en metod som används för att minska samlingar och våld men Act Svenska kyrkan ser med stor oro på hur det blivit ett verktyg för att minska det demokratiska utrymmet.

– Det är ett sätt att minska människors möjlighet att kommunicera och hitta korrekt- och oberoende information, säger Sanaz Sedigh.

Hittills har det inte varit några större våldsamheter kopplade till valresultatet, men Bobi Wine får inte lämna sitt hem, som är omgivet av regeringssoldater. I ett uttalande fördömer han våld och säger att han kommer att protestera och överklaga resultaten i domstol.

– Vi följer situationen noga eftersom det finns risk för nya oroligheter i samband med Bobi Wines husarrest. Våra partner i Uganda har främst arbetat hemifrån för att undvika oroligheterna. De förväntade sig fler protester med tanke på sammanstötningarna som skedde i november 2020 då Bobi Wine arresterades, säger Sanaz Sedigh.

Act Svenska kyrkan följer utvecklingen och fortsätter arbeta med lokala partner för att stödja ett starkt civilsamhälle och värna mänskliga rättigheter samt bistå inom det humanitära arbetet.