Anna-Lena Arreborn

Kyrkorna i Etiopien satsar på jämställdhet

Representanter från EOC-DICAC, NCA, BftW, Lutheran World Federation Ethiopia, International Orthodox Christian Charities och Women Empowerment Action, närvarande vid EOC-DICACs kick-off. Foto :Privat

Etiopien står inför många utmaningar och ojämlikhet och orättvisa är en av dem. Mekane Yesus kyrkans och Etiopiska Ortodoxa kyrkans utveckling- och biståndsorganisationer samarbetar med Act Svenska kyrkan och andra medlemmar i ACT-alliansen för att öka kvinnors deltagande och förbättra organisationernas kommunikation och påverkansarbete för kvinnors rättigheter.

Det här är en spännande ny utveckling som vi inte hade kunnat förutspå för fem år sedan, säger chefen för Afrikaenheten på Act Svenska Kyrkan, Peter Karlsson Sjögren. Etiopien är ett patriarkalt land, där kvinnor är en mycket utsatt grupp, både socialt, ekonomiskt och politiskt. Detta utspelar sig även på olika sätt inom kyrkornas utveckling- och biståndsorganisationer. Utvärderingar har visat att det är få kvinnor på chefspositioner inom organisationerna och att det finns ett behov av att förbättra genusbalansen på alla nivåer.

Dessa organisationer samarbetar nu med Act Svenska kyrkan (Act Svk), Norweigan Church Aid (NCA) och Bread for the World (BftW) för att under tre år försöka öka andelen kvinnor inom organisationerna, framför allt på ledarskapspositioner, och förbättra organisationernas kommunikation och påverkansarbete för kvinnors rättigheter. Detta kommer göras genom att stärka kvinnors egenmakt inom projekt, program och organisationsstruktur, samt stärka organisationernas påverkansarbete gentemot lagstiftare och deras kommunikationsstruktur för att effektivt kommunicera med sitt ekumeniska nätverk kring jämställdhet och genusrättvisa.

Utöver detta så kommer Ortodoxa kyrkans utveckling- och biståndsorganisations (EOC-DICAC) införa en hel avdelning med syftet att jobba med genus och jämställdhetsfrågor och integrera det i allt arbete. Mekane Yesus kyrkans utveckling- och biståndsorganisation (EECMY-DASSC) kommer anamma en annan metod där de tänker integrera flera genus och jämställdhetsexperter i organisationens programteam. Tidigare har båda organisationerna haft en genus-fokal-person på sina huvudkontor, men det har varit ett för stort åtagande för endast en person att koordinera.

Båda organisationer har redan startat arbetet och den 6 september anordnades en kick-off av EOC-DICAC, där alla inblandade parter närvarade, och den 7 oktober har EECMY-DASSC sin kick-off.

Act Svenska kyrkan är mycket glada över den här utvecklingen och kommer fortsätta stödja EECMY-DASSC och EOC-DICAC i sina åtaganden för jämställdhet och kvinnors rättigheter inom kyrkorna och för människor runt om i Etiopien.

Erica Pellfolk, programsamordnare för Etiopien, Act Svenska kyrkan