Aron Lindblom

Skakig vecka i Centralamerika

Den senaste veckans politiska händelser i Centralamerika har visat hur skör demokratin ännu är i regionen, men också hur viktigt civilsamhället är för att försvara demokratin och de mänskliga rättigheterna.

Soldater intog El Salvadors parlament den nionde februari 2020.

Turbulensen började när El Salvadors president Nayib Bukele tågade in i det salvadoranska parlamentet med tungt beväpnad polis och militär för att kräva ledamöternas stöd till regeringen i förhandlingen av ett nytt banklån för att tillskjuta mer pengar till just polis och militär. Att skicka soldater in i parlamentet skickade ett tydligt budskap till det salvadoranska samhället som befann sig i inbördeskrig så nyss som 1992.

Larry Madrigal arbetar för Centro Bartolomé de las Casas i El Salvador, en organisation som får stöd av Act Svenska kyrkan för att involvera fler män i arbetet med jämställdhet och för att stoppa det utbredda våldet i samhället.

– Bilderna på beväpnad militär inne i själva hjärtat av den civila makten i El Salvador kränker både fredsavtalet och det historiska minnet i detta land som under så lång tid led under militärdiktaturen.

Larry Madrigal jobbar med jämställdhet hos Act Svenska kyrkans partner Centro Bartolomé de las Casas i El Salvador.

Tillsammans med andra organisationer har Centro Bartolomé de las Casas under veckan bidragit till ett starkt avståndstagande från presidentens agerande, men Larry Madrigal duckar inte heller för att kritisera ledamöterna i parlamentet.

– Våra parlamentariker och myndigheter avlönas med skattepengar för att söka lösningar på de svåra problem som landet står inför, inte för att försvara sina privilegier eller slösa med offentliga medel. Vi kräver att presidenten och parlamentarikerna inleder en konstruktiv dialog kring bristen på vatten, försvaret av våra pensioner, det utbredda våldet, den massiva utvandringen, och korruptionen och straffriheten som utarmar hela samhället.

Guatemala inför lag som försvårar för föreningsliv och civilsamhälle

I El Salvadors grannland Guatemala var det maktskifte i januari och nya kongressledamöter tillträdde efter ett val där oppositionella partier gick framåt, dock utan att vara i närheten av någon majoritet, tack vare en tydlig antikorruptionsagenda. Tillskottet av nya ledamöter i kongressen har gett ny energi till politiken i Guatemala och plötsligt har det blivit debatt om alltifrån kongressledamöternas generösa lunchförmåner till de viktiga ”barfotabarnmorskor” eller comadronas som assisterar majoriteten av alla förlossningar i Guatemala men inte får någon ersättning från staten utan istället ofta motarbetas och diskrimineras av den offentliga sjukvården.

Den elfte februari kom dock en rejäl kalldusch då kongressens talman kuppade igenom en ny dagordning där antagandet av drakoniska reformer av landets NGO-lag stod som första punkt. Ändringarna i NGO-lagen ger myndigheterna ökade befogenheter att stänga ner organisationer, ökar byråkratin kring organisationers tillstånd och registrering, och sätter en slags tvångströja på civilsamhället då NGO:s inte får verka inom områden som de inte i förväg registrerat hos myndigheterna. En särskild paragraf i lagen förbjuder NGO:s att använda utländsk finansiering (läs bistånd) för att ”störa den allmänna ordningen”, vilket i teorin kan ge myndigheter rätt att stänga ner till exempel en lokal kvinnojour som ordnar en festival på torget i sin stad.

Helen Mack har varit en centralgestalt i Guatemalas civilsamhälle i trettio år och fick 1992 års Right Livelihood Award för sitt arbete för mänskliga rättigheter. Den stiftelse hon leder stöds idag av Act Svenska kyrkan och hon är mycket oroad över den nya NGO-lagen:

– Den här lagen röstades igenom av de kongressledamöter som lever av korruptionen i Guatemala och som vill straffa alla oss som kämpade för att bekämpa korruptionen och ställde oss bakom FN:s antikorruptionsbyrå CICIG.

Sedan NGO-lagen röstades igenom har flera aktörer från civilsamhället presenterat överklaganden till Guatemalas författningsdomstol och till presidentämbetet, som är de instanser som i undantagsfall kan stoppa redan antagna lagar. Flera av Act Svenska kyrkans partners finns med bland de organisationer som nu går till domstol för att försvara yttrandefriheten, föreningsfriheten och i förlängningen hela det fria samhället i Guatemala.

Aron Lindblom, Regional policyrådgivare för Asien och Latinamerika.