Aron Lindblom

Gerilla i Colombia utlyser eldupphör på grund av coronaviruset

Den colombianska gerillan ELN har utlyst en månads eldupphör för att möjliggöra insatser mot coronaviruset. Eldupphöret kommer efter uppmaningar från FN, kyrkor och civila samhället, inklusive samarbetspartner till Act Svenska kyrkan.

–       Jag uppmuntrar Colombias president Iván Duque och hans regering att återuppta förhandlingarna, säger Erik Lysén.

Två avmobiliserade Farc-medlemmar i möte med Doris Pérez, Erik Lysén och Verdiana García från Act Svenska kyrkan i en av Colombias avmobiliseringszoner, hösten 2019. I Colombia stödjer Act Svenska kyrkan bland annat före detta gerillamedlemmars väg tillbaka in i ett normalt liv utan vapen i det colombianska samhället.

ELN:s chefsförhandlare Pablo Beltrán säger i en radiointervju 31 mars att gerillans eldupphör svarar på uppmaningarna från kyrkor, civila samhället och FN:s generalsekreterare och kommer att gälla till den sista april. Enligt Beltrán är ELN beredda att inleda samtal med regeringen utan ingångskrav, men kräver också att Colombias regering kommer till förhandlingsbordet med samma öppna attityd.

– Självklart pågår en kraftmätning mellan de olika väpnade aktörerna, säger Act Svenska kyrkans policychef Eva Ekelund. Vi får inte bli naiva brickor i deras spel, men vi ser en chans att återuppta dialogen och därmed minska det mänskliga lidandet i Colombia. Det är bråttom nu. Om eldupphöret ska få någon långvarig effekt så behöver förhandlingarna återupptas snart. Vi hoppas att Colombias regering tar den chansen.

Den interna väpnade konflikten i Colombia har pågått i snart 60 år. Konflikten har genomgått olika faser och det är svårt att sammanfatta eller överblicka det mänskliga lidandet av en så utdragen konflikt. Många bedömare menar att konflikten kostat över tvåhundratusen människoliv och drivit minst sex miljoner människor på flykt. Trots att ett fredsavtal skrevs under mellan regeringen och gerillan Farc år 2016 så fortsätter andra aktörer att kriga. Fredsavtalet med Farc har också mött motstånd från inflytelserika sektorer i Colombia och genomförandet av fredsavtalet går långsamt, inte minst på de områden som rör jämställdhet och kvinnors rättigheter. Människor som engagerar sig för mänskliga rättigheter är särskilt utsatta för våld, övergrepp och förföljelse från de väpnande aktörerna i Colombia.   Idag är Colombia ett av de länder i världen där flest människorättsförsvarare mördas varje år, vilket har gjort att Diakonia och Act Svenska kyrkan samarbetar med Sida och svenska UD för att dela ut ett pris till colombianska människorättsförsvarare.

2018 års colombianska människorättspristagare Dolly Stela Valencia, Germán Graciano Posso och Genaro Graciano tillsammans med ärkebiskop Antje Jackelén, i samband med lunchen i Ärkebiskopsgården 2019.
2018 års colombianska människorättspristagare Dolly Stela Valencia, Germán Graciano Posso och Genaro Graciano tillsammans med ärkebiskop Antje Jackelén, i samband med en lunch i Ärkebiskopsgården i Uppsala 2019.

När nu gerillan ELN på egen hand utlyser eldupphör för att underlätta kampen mot coronaviruset så ökar hoppet om att en dag se slutet på den väpnade konflikten. Act Svenska kyrkans internationella chef Erik Lysén har vänt sig direkt till Colombias president och uppmuntrat honom att återuppta förhandlingarna och Svenska kyrkans ärkebiskop Antje Jackelén skriver på Twitter:

-Gud har gett oss kraftens, kärlekens och självbesinningens ande! Gerillan ELN i Colombia har aviserat ett ensidigt eldupphör för att ge utrymme åt humanitära insatser mot coronaviruset. Colombias folk vill ha fred. Jag uppmuntrar alla väpnade aktörer till vapenvila och förhandling.