Aron Lindblom

Stoppa våldet i Colombia!

Några av världens största kristna organisationer har i ett gemensamt uttalande bett Colombias president att stoppa repressionen och lyssna på folkrörelsernas krav efter den senaste tidens rapporter om protester och dödligt polisvåld i Colombia.

En demonstration för fred i Colombia. Foto: Marcelo Schneider, Kyrkornas världsråd (WCC).

”Stoppa våldet i Colombia, bjud in till dialog om orsakerna till protesterna, utred övergrepp mot demonstranter och implementera fredsavtalet från 2016”, så lyder budskapet i det unika brev till Colombias president Iván Duque Márquez som skickats gemensamt av Kyrkornas världsråd, ACT-alliansen, Lutherska världsförbundet, World Association for Christian Communication (WACC), Den katolska biskopskonferensen i Latinamerika (CELAM), Internationella reformerta nattvardsgemenskapen (WCRC), Metodistkyrkans världsråd (World Methodist Council) och Anglikanska kyrkogemenskapen (Anglican Communion).

”Lyssna på folkets röster med empati och utan våld”, skriver ACT-alliansens generalsekreterare Rudelmar Bueno de Faria, Lutherska världsförbundets generalsekreterare Martin Junge och sju andra ledare för kristna organisationer, och avslutar med orden: ”Vi tror att du i egenskap av statschef kommer att påminna Colombias myndigheter att minnas sitt främsta ansvar, som är att skydda det colombianska folket.“

Över fyrtio personer har dödats, närmare tusen personer har gripits, ytterligare ett tusental har skadats och minst 168 personer är försvunna efter att protesterna i Colombia pågått i över tre veckor, enligt siffror från Amnesty International i maj 2021.

Proteströrelsen inleddes efter att regeringen aviserat en skattereform som kritiker menade riskerade att drabba vanligt folk orättvist hårt av höjda skatter och höjd moms på bland annat vatten, el och hushållsgas. Minst fyrtio procent av Colombias befolkning beräknas leva i fattigdom och över hälften livnär sig i den så kallade informella sektorn med stor osäkerhet som följd. Sedan protesterna inleddes har regeringen dragit tillbaka skattereformen och uttryckt viss öppenhet för dialog, men säkerhetsstyrkor har samtidigt gått mycket hårt fram mot demonstranter och särskilt ungdomar har utsatts för övervåld från polisen.

Hot och våld mot aktivister, sociala ledare och människorättsförsvarare har varit ett envist problem i Colombia. Under 2021 har våldet fortsatt och Act Svenska kyrkan har tillsammans med andra aktörer tagit avstånd från flera mord på urfolksledare, som är en särskilt utsatt grupp. Att människor från utsatta områden och diskriminerade grupper i så stor utsträckning fortsätter att utsättas för våld är ett allvarligt hot för en framtida fredlig utveckling i landet. I april mördades till exempel Sandra Liliana Peña Chocué, kvinna och urfolksledare från organisationen CRIC, liksom Arnoldo Medina Ulcue, man och medlem i ett jordbrukskooperativ som stöds av ett biståndsprojekt som Act Svenska kyrkan deltar i. Till följd av morden har Act Svenska kyrkan skrivit under ett öppet brev tillsammans med andra organisationer med uppmaning om att skydda rätten till liv för de personer som undertecknat fredsavtalet.

Den sjätte april 2021 uppmanade FN:s generalsekreterare António Guterres Colombia att stoppa morden på sociala ledare och människorättsförsvarare.

Den fjärde maj 2021 uttalade sig FN om protesterna och skrev att brottsbekämpande tjänstemän bör hålla sig till lagen och utöva ”försiktighet och proportionalitet” i samband med demonstrationer.

Mer om Colombia

Från Sveriges Radio 23 maj 2021: Regeringskritiska demonstrationer sveper över Colombia

Gerilla i Colombia utlyser eldupphör på grund av coronaviruset

Arbetet för fred i Colombia fortsätter i skuggan av coronaviruset