”Såhär inför fastlagssöndagen tänker jag att det är tur att arméregimen i Burma inte läser bibeln så särskilt ofta. Den här söndagens texter skulle i alla fall inte passera genom censuren!
Nyss hemkommen efter en resa i ett av världens mest slutna länder lägger jag märke till att jag läser såväl min egen livsberättelse som andras med nya ögon. I all tysthet tycks de människor jag mött och de erfarenheter jag gjort slipat om min näthinna och förskjutit mina inre utgångspunkter. På samma sätt tycks de texter jag läser tycks vara uppfyllda av en nyvunnen flödande energi. Kanske handlar det om kärlek.
Betala priset
Bibeltexterna den här söndagen påminner om att hela våra liv i själva verket handlar om kärlek; kärlekens väg, kärlekens pris och allas vår kallelse att bevara det kärleksfulla, det mänskliga, inuti oss själva och i världen. I gudstjänsten på söndag kommer vi att få höra de djupt förmanande orden ur Paulus första brev, så ofta förminskad till romantiskt bröllopsbabbel, men som ju i själva verket handlar om den existentiella fara som det innebär när en människa ställer sig själv och sitt liv utanför kärlekens vibrerande flöde.
Paulus ställer ju egentligen en fråga till var och en av oss; vill du på din dödsbädd konstatera att du längs livsvägen förvandlats till en skrällande cymbal? Om inte. Vänd om! Gå kärlekens väg! Betala kärlekens pris! Bevara din själ, människa!
Farliga paketlösningar
Det är inte lätt att hantera all den oförutsägbarhet som våra liv ställer oss inför. Det är inte så underligt att totalitära system, rationella paketlösningar ifråga om religion och politik, attraherar många i en allt osäkrare tid. Men Paulus höjer ett varnande finger och påminner om de inre skador uppstå där det mänskliga inte får rum. Den som av pragmatiska, praktiska skäl väljer det säkra livet i kunskapens och religionens taktfasta parader riskerar att vinna hela världen till priset av att förlora sin själ.
Engagemang som präglar livet
Många burmesers kroppar är märkta av våld, svält, tortyr och övergrepp. I ett fönsterlöst rum på baksidan av en restaurang i Rangoon möter jag och tre reskamrater Htay Kywe, en i Burma välkänd politisk aktivist som nyligen frigivits efter arton år i arméregeringens omvittnat grymma fängelser. Avmagrad och tydligt märkt av tusen och tusen dagar och nätter utan kontakt med omvärlden sitter han framför oss, rörande ren och vattenkammad, klädd i en välstruken vit skjorta. Jag tänker på honom nu när jag läser Jesajatexten som ju just handlar om politikens personliga sida. Den desperata politiska situation som en gång väckt Htay Kywes eget engagemang för fred och rättvisa, har i högsta grad påverkat hans personliga livsöde.
Axla ledarskap
Den tidigare studentledaren från upproren 1988 är en av tusentals människor som gett sina liv för andra, som med sina kroppar som insats bidragit till kärlekens förmerande i världen. I profeten Jesajas visionära förutsägelser finns ett tydligt budskap; den som i kärlekens namn blivit vanställd och skändad skall en gång få sätta kärleken högst på dagordningen. Utanför fängelset är han åter redo att axla ett ledarskap i arbetet för ett Burma präglat av fred och demokrati. När han lämnar oss tänker jag att jag just mött en framtida president.
Trots bristen på dagsljus i den fönsterlösa lokalen, ter sig rummet bländande ljust. Drabbad av en intensiv känsla av att befinna mig i ett flöde av kärleksenergi, tar jag av mig sandalerna och tackar.”
Ewa Lindqvist Hotz, präst och chef för Seglora smedja.
Lämna ett svar