Se igenom förtalet – 26 februari

f9924956-ab57-4fc8-9e8a-0e98b065a665

Jag blev chockad och mina tankar återkommer fortfarande till det gång på gång. En känsla av obehag och oro kommer över mig.

Jag skulle hjälpa min fru Gunilla med att söka bilder som hon skulle använda vid ett föredrag. Föredraget skulle handla om att arbeta i en mångkulturell miljö. Gunilla arbetar som barnmorska på Rosengård i Malmö. Det som chockade mig var bilderna som kom upp när vi sökte på ordet mångkultur.

Obehagliga bilder
Mycket, mycket var negativt, många, många var bilderna som på något sätt anspelade på våld, religiös extremism och faror. De allra flesta verkade vara propagandabilder från högerextrema grupper. När vi däremot sökte på samma ord fast på engelska så fanns det i stort sett inte en enda negativ bild. Utan istället var det färgglada bilder som visade på mångkulturens möjligheter.

Varför denna skillnad? Vad händer med vårt land? Dessa var frågorna som började snurra i mitt huvud efter bildsökningen och det är dessa frågor som fortfarande snurrar där och som ger mig en obehagskänsla som gör mig alldeles kall. Jag kan bara närma mig den kommande helgens texter med de här tankarna. De är ju dessa tankar som följt mig under de senaste dagarna och då måste jag ta med dem i mötet med texterna.

Förtalare splittrar
Prövningens stund och Jesu möte med djävulen i öknen och min oro efter mötet med alla dessa ”hatets” bilder på nätet. Var finns kopplingen, finns en koppling?

Jesus blir frestad att ta råd av djävulen, låta djävulen stå för bibeltolkningen och till sist låta djävulen få makten över honom i utbyte mot alla världens rike. Här finns en gradvis stegring, från det lite oskyldiga rådet om hur han mättar sin hunger, via ett mer sofistikerat ordvrängeri som sen leder fram till ett direkt krav på underkastelse.

Djävulen är inte en man med horn, svans och eldgaffel, utan djävulen är diabolos, förtalaren, ibland säger vi splittraren.

Jesus besegrar
Och då hänger det ihop. Jesus i öknen och jag själv sökandes på Googles bildsida. För det man gör på bild efter bild är att just förtala, tala illa om den andra. Försöka framställa den andre som våldsam, som extrem, som ej passande i vårt samhälle. Med hjälp av bilderna vill man skapa rädsla mellan människor, med bilderna vill man skapa ett splittrat samhälle. Förtal och spittring, en utveckling som om den får fortsätta kan sluta i katastrof.

När Jesus med kraft lyfter fram Herren Gud som den enda man ska tillbe, då ger sig djävulen iväg. Då är han besegrad.

Jag blir så skrämd av den här propagandan som förtalar det mångkulturella och skapar splittring i vårt samhälle. Men helgens evangelitext och Jesus som i den besegrar förtalaren ger mig mod. Jesus kom att visa att ett annan väg än splittring är möjlig. Förlåtensens, försoningens, fredens, kärlekens, ja livets väg!

Per Kristiansson, kyrkoherde i Källstorps församling
Kontakta redaktionen