Tack för en underbar vanlig dag

applen-svensk-matgladje

Tack för en underbar vanlig dag!

Ett tack till Gud är för mig en ögonblicksbön. När jag vänder mig till Gud, är mitt tack en bön där jag bekräftar att jag ser Gud. Det är mina små böner i vardagen. Ibland kommer jag på mig själv med att nynna på en melodi från sjuttiotalet. En svensktopplåt som Agneta Fältskog sjöng innan ABBA bildades.

Sången heter Tack för en underbar vanlig dag och den låg på svensktoppen i flera veckor under mina tidiga tonår. Jag vet att sången berörde mig då och den bidrog till att jag vågade börja be. Jag minns att jag låste in mig på flickrummet och skrålade tillsammans med Agneta som ljöd från vinylplattan på min lilla batteridrivna skivspelare. Det blev min bön, mitt svar till Gud, ja jag ser Dig!

Kritikerna var inte nådiga när sången kom. Hur kunde hon, en etablerad artist sjunga en så banal text? Tacka Gud, och tacka för bagateller, som sovmorgon, extrapriser i närbutiken och bra filmer i TV-soffan. Många tyckte att det var antingen fånigt eller underligt. Men sången förmedlade något viktigt.

Idag har jag själv fyllt sången med andra vardagligheter, sådant ur min vardag. Det som betyder något för mig och som bara jag känner till. Så jag nynnar på, i mataffären och i tvättstugan och skäms inte för det. Melodin dyker plötsligt bara upp och jag låter den komma och välkomnar den.

Varje dag sker små under, men så lätt de är att ta dem för givna, så lätt att sitta nöjd och vara ta. Tack ska du ha Herre, för allt jag har fått idag. Tack för idag, tack för en underbar vanlig dag”.

För de flesta av oss finns det anledning till tacksamhet över de vanliga vardagarna som kommer och går, och för de dagar som fylls med något lite extra. Höstlövens färger just nu gör att jag hisnar inför färgspraket. Guds underverk, så enkelt och så vackert.

Så här års fylls de sociala medierna av vänners korgar med svamp, äpplen och blommor som dahlior. Vi fyller frysarna med det vi lyckas finna i naturen eller kan köpa på torgen. Det är också vanligt att det i våra kyrkor och församlingshem hålls försäljningar och auktioner av frukt, blommor och rotfrukter till förmån för den som behöver stöd.

Det sker inte minst runt tacksägelsedagen, andra söndagen i oktober. Jag påminns om hur bra vi har det i vår del av världen, inte minst under en höst som denna, när tusentals människor är på flykt, märkta av våld och förtvivlan och söker vårt beskydd i Sverige. Bilderna i media och de människor jag möter personligen utmanar mig och min vardag, och jag vill som så många andra försöka göra det jag kan och har möjlighet till.

Tankarna skaver ibland i mig. Får jag känna mig nöjd? Kan jag känna tacksamhet när inte andra har det lika bra som jag? Jag tänker – ja, det får jag. Genom mitt tack erkänner jag Guds existens. Jag tänker att med bön och tacksamhet växer också goda tankar. Med tacksamhet och bön följer också omsorg om våra medmänniskor.

Ett tack till Gud är min ögonblicksbön. Mitt tack är en bön där jag bekräftar att jag ser Gud. Korta böner i vardagen. Genom mitt tack öppnar jag mina inre rum och ber att Guds närvaro får fortsätta att påverka mig och mitt liv, den jag är och det jag gör. Gud, tack för att du gav mig livet! Tack för underbara vanliga dagar!

Marie Nordström
medarbetare på Svenska kyrkans kansli i Uppsala.