Anders Facks, präst

Vem är jag?

Det är viktigt att få vara med, vara delaktig. Under skoltiden gick jag i sex olika klasser i olika länder och orter. Varje byte av hem ställer frågan: hur hemma kan jag bli här? Vem är jag i det nya sammanhanget?

Det påverkade mig. Kanske blev jag bättre på att förstå utanförskap. Kanske har det gjort att jag är lite nervös för hur jag ska uppfattas, men samtidigt har jag lärt mig att ingen kan veta särskilt mycket om någon annans innersta. Alla bär vi på hemligheter. Ibland brottas vi med vår identitet.

Att brottas med identiteten gör vi flera gånger under livet. Ofta i yngre år, men även annars. Vem är jag i relation till allt? Även Jesus brottas med sin identitet i Bibeln. Jag får syn på det i berättelsen om hans dop.

En del människor upptäcker en identitet som skaver med den som är den förväntade. I höstas ordnade Svenska kyrkan en transhearing, alltså en dag för att uppmärksamma, lyssna på och samtala om transpersoner. Transpersoners röster har länge varit ohörda i våra kyrkor.

Jesu identitet ifrågasattes ofta. De kände honom som människa och från Nasaret, men hans Guds-identitet blev ofta ifrågasatt. Herrens Messias provocerade många. Det han försökte säga om sig själv blev medvetet missuppfattat. Många transpersoner har också blivit ifrågasatta och fått utstå hån för sanningen om den de är.

På söndag berättas det om hur Jesus döps. Jesus delar allt det mänskliga. Utsattheten och brottningar med identitet och hur vi tar emot och möter eller förkastar varandra. Jesus döps in i mänsklighetens förutsättningar och går med oss genom eld och vatten.

Gud visar sin kärlek genom att förenas med det som Gud älskar. Gud väljer att bli del av allt och alla. Alla får samtidigt del i Gud. Kärlekens förening mellan gudomligt och mänskligt.

Så många förkunnelser och sanningar som sägs och så många som går oss förbi. De allmänna sanningarna om kärleken bereder väg för tilltalet.

När jag läser om Jesu dop så märker jag att det inte hörs en röst som ska övertyga alla som närvarar och kan sprida budskapet vidare. Den röst som hörs säger direkt till Jesus: Du är min älskade son.

Kanske har du hört den rösten, eller längtar att höra den.
Jag tror det går som en röst genom hela ditt liv.

Gud säger: Du är min älskade! Du är min och jag välsignar dig.