Guds rike känner inga gränser – 3 juli

4a2ab726-fa04-46e0-a5f1-b51f9b0c12bb

”I just had my confirmation. It was awesome! Jag har just blivit konfirmerad – det var häftigt!” , skrev Tobias på sin dator som sin statustext på Skype nyligen, så att alla hans vänner kunde läsa det.

I Shanghai, där Tobias bor med sina svenska föräldrar, är det gemensamma språket engelska med alla skolkamrater och kompisar: kineser, indier, européer, koreaner, skandinaver…

Tobias kunde inte låta bli att dela med sig av den fina och anmärkningsvärda högtiden han just varit med om samma dag i den kinesiska tegelkyrkan.

Tillsammans med fem andra svenska ungdomar hade han fått ta emot korsets tecken (av dopvatten) på sin panna med orden: ”Din dops Gud kallar dig att vara hans lärjunge. Tänd på nytt ditt dopljus. Lev som ljusets barn. Må Guds ande vara med dig.”

Än idag kallas människor – över hela världen – till att följa Jesus. Till att vara delaktiga i gudsrikets arbete för fred och rättvisa, i såväl de små som de stora sammanhangen. It’s awesome – visst är det häftigt!

I den kinesiska tegelkyrkan i centrala Shanghai, där vi firar svensk gudstjänst varje månad, samlas åtta-nio tusen kineser till gudstjänst – varje söndag! Uppdelade på tre gudstjänster, klockan sju om morgonen, klockan tio om förmiddagen och kvällsgudstjänst klockan 19, fyller de varje utrymme i kyrkan och i annexet med sina böner och sånger.

I stora kyrksalen ryms 600. De övriga ca två tusen vid varje gudstjänst, följer den via stora tv-monitorer i de fyra-fem samlingsalarna i det trevåningars församlingshuset eller via högtalare i korridorerna och ute i kyrkträdgården.

Guds rike känner inga geografiska eller etniska gränser – idag är majoriteten av världens kristna icke-européer. Det är asiater, afrikaner och sydamerikaner som, i högre grad än vi européer, räknar sig till Jesu efterföljare och bär gudsrikets arbete vidare.

I Kina idag är det den kinesiska kyrkan (som bara tills för sextio år sedan var föremål för europeisk – och även svensk – mission) som är värd för oss svenskar i Shanghai när vi vill fira regelbundna gudstjänster på vårt eget språk. Vi är den pyttelilla minoriteten som lånar den väletablerade kinesiska kyrkans gudstjänstrum.

Nu är det vi som imponeras av, och låter oss inspireras av, många kinesiska kristnas fromhet och djupa engagemang. Genom sina flitiga studier på bibelaftnar och i gudstjänsterna (ett arv från den studieinriktade konfucianismens femtusenåriga påverkan på folket) och betoning på att ”kyrkan (dvs alla kristna) inte ska betjänas, utan tjäna”, visar de hur kyrkans vardagsfolk kan bidra till det fattiga Kinas samhällsbygge. Många är de diakonala projekt som idag drivs av lokala församlingar i städer och på landsbygd.

Flitiga studier och tjänande diakoni – så ser lärjungaskapet ut på många håll i Kina idag.

De snabbt växande skarorna av kinesiska kristna är en minst sagt levande illustration av kallelsen till Guds rike.

Och evangeliets tydliga och medvetna gränslöshet – att ingen är ovärdig att dela måltid och gemenskap med Jesus, för han har kommit ”inte för att kalla rättfärdiga, utan syndare” – ja, denna livsbejakande gränslöshet har blivit ett centralt tema för Tobias och hans kamrater i årets konfaläsning i Kina.

It’s awesome – visst är det häftigt!

Lennart Hamark

kyrkoherde, Svenska kyrkan i KINA / Hongkong