Agda Österberg

_K0Y8906

Den murade predikstolen pryds av en väv av textilkonstnären Agda Österberg, Varnhem. Hon arbetade efter en skiss av Gunnar Lodin, tidigare komminister i Tavelsjö, som hämtade motiven ur Bibeln.

Agda Österberg var andra barn i en syskonskara på sex. Fadern dog 1903. Modern drev en liten matservering för att klara familjens försörjning. Agda, som då var i tonåren, bidrog genom att arbeta som hembiträde. Husmor i den familjen noterar Agdas konstnärliga talanger och hjälpte henne att utveckla dessa på en aftonskola.

Under perioden januari 1912 till maj 1914 studerar Agda Österberg vid Tekniska skolan i Stockholm huvudavdelning Högre konstindustriell skola (nuvarande Konstfack).

Agda Östberg anställs 1916 som ”mönsterritare” hos Föreningen Handarbetets Vänner (HV) i Stockholm. Avancerar till ”artist”.

Hon erhåller 1920 Svenska slöjdföreningens och Kommerskollegium stipendium för fem veckors studier i Italien och Tyskland, bl.a. vid Bauhaus i Weimar.

År 1925 deltar hon i Världsutställningen i Paris med ett antependium med vinträdet och kyrkans skepp. Samma år komponerar hon de två flossamattor som ingår i Stockholms gåva till kronprinsparet. Den största är på 7,0 x 3.5 m. Mattorna finns numera i Gustav Adolfs vardagsrum på Ulriksdals slott.

I april 1926 slutar Agda Österberg hos Handarbetets Vänner och övergår till Diakonistyrelsens företag för kyrklig konst, AB Libraria. Från 1926 är hon chef och konstnärlig ledare för ateljén.

Österberg driver verksamheten vid Libraria i Stockholm till 1933 då hon lämnar Stockholm och bosätter sig i Villa Nås, Varnhem. Hon övertar Axevalla-Varnhemsslöjd och inleder egen verksamhet med väveri och broderiateljé.

Under åren 1939-1940 bygger Österberg i Varnhem huset Tre Bäckar med ateljéer och väveri. Från Tre Bäckar utgår under åren textilier till otaliga kyrkor och offentliga miljöer. Agda Österberg är känd för sina mattor och bildvävar i kraftfulla mönster och starka färger.

Image result for agda österberg

År 1977-78 drog sig Agda Österberg tillbaka från aktivt skapande. Hon dog den 30 maj 1987.