clair

El arbol del huevo – bilder fran forsta dagarna i San Josè

Sedan vi kom hit har jag och Frida vart en hel del pa huvudkontoret till ILCO, en mycket trevlig och Oppen plats. Men en bild sager mer an tusen ord, sa har kommer nagra!

En morgon sag vi ett trad med massa aggskal och vi skrattade hela dagen! Samordnaren for programmet har, och de flesta andra jag traffat inom kyrkan ar valdigt glada och fulla av fantasi, vilket kanns helt underbart! Valdigt valkomnande, aven fast det har tradet i narheten av var vi bor var liiite annorlunda 🙂 Sedan kan en kan tanka att den stora ranrisken i san josè galler aven buss-shafforerna, men efter att jag fragat lite sa ar det tydligen ingen ranrisk for dem. och da bussen hoppar sa mycket pa grund av vaglaget (det regnar mycket och da gar vagarna sonder) och dorrarna till bussarna ar oppna, dah aller chafforen i pengarna, som pa bild2, och sa gar det snabbare att komma fram da den lagger i pengar som betalats forst nar den borjar kora.

Nedan syns aven utsikten fran UBL dar vi bott nu nagra dagar nu, och den ar fantastisk! Nar vi gar harifran pa morgonen (det finns ett motsvarande campus) ater jag som pa bilden nedan, Gallo Pinto och platanos plus frukt! Jattegott och Mycket Costaricanskt!

Det finns valdigt manga illegala invandrare i Costa Rica, da Nicaragua ar valdigt fattigt och CR har heller ingen armè. Dock kan de vaxa upp, ga i skolan och jobba pa gatorna, utan problem fran den ”vanliga” polisen. Daremot kan de inte fa sjukvard utan papper. Och det finns en speciell polis-styrka som jobbar mot migranterna, sander dem ut ur landet. Vanliga poliser gar forbi, nar personer utan tillstand (kan inte sokas av personer utan papper) saljer saker pa gatorna. Men pa en bild nedan lagger personerna ut sina saker efter att ha snabbt packat ihop efter en varning om poliser. ILCO arbetar en hel del med att belysa deras position politiskt, och utbilda grupper av perosner i hur de kan soka papper och medlemsskap, och har en hel del advokater som jobbar for detta. Jag gillar verkligen detta! Daremot ar kyrkan sa pass liten (80 procent ar katoliker i cr) – men den hors! Daremot finns inte folk nog att jobba med alla dessa personer direkt da det ar sa manga och kyrkan har manga uppgifter, men viktigt ar det, och det gors verkligen. (och Gallande sakerheten i landet finns det skap nar en ska kopa instrument – for din vaska i butiken – sakerhetsvakter och manga poliser, men de flesta far en fota och kor inte ivag illegala invandrare alls, bara brakstakare av alla de slag)

Kyrkan, ILCO, har ett valsprak; ”En kyrka utan vaggar”, och det stammer verkligen! Alla ar valkomna, alla, och nar kyrksalen tror vara for litenkan en vara utanfor och fira massa under tak, men utan vaggar (se nedan till hoger med grona pelare, till skilnad fran den katolska till vanster)! Det firas aven en massa varje torsdag speciellt inriktad for personer som ar hbt-personer. En stilla massa, men med mycket prat, da alla far chans att dela en eller flera tankar om bibeltexten, och alla ber for en person i taget sa lange den haller ljuset i sin hand – och alla delar ut brod och vin till varandra, och alla borjar tillsammans utanfor mass-lokalen for att be tillsammans. Sa var det i torsdags iallafall, men jag vet inte om det ar likadant exakt alla dagar. Daremot vet jag att kyrkan hjalper transpersoner en hel del med pengar till moten och sjalavardande moten i kyrkan for forbattrad sjalvkansla (oootroooligt viktigt arbete i detta katolska och mycket transfoba land). Dessutom finns ju grupper for aids/his-drabbade, och senast igar hade kyrkan en kurs for olika personer kring smittorisker osv (viktigt i ett land dar manga tanker att adis ar guds straff for homosex.). Ja, en inklusiv kyrka utan vaggar helt enkelt! Nedkan kan aven ses en tavla pa Luther, en person som syns lite mer har an i Svenska Kyrkan. Kanske for at kyrkan behover forklara sin teologi mer mot den katolska kyrkan, kanske for att den ar sa ny, eller for att personerna bara gillar Luther extra mycket. Jag vet inte, men flera tavlor finns det. Och nu bilderna!

Clair