veronika

Brasiliansk mat

Jag oc Marthas kompisar gjorde Brigadiero som bestar av sot mjolk, liknande oboy och den har gangen hade vi aven kokos i. Man kokar det och later det stelna och sedan ar det klart, lite sott for min smak dock!

Nasta efterratt vet jag inte vad den heter men den otroligt god iaf. Om man ska likna den vid nagot svenskt, vilket ar valdigt svart ar det som fullkornspannkaka med kokos och sotad mjolk pa.

Marthas bror Arthur har gjort goda toada, kan liknas vid varma mackor, har med oregano, ost och tomat.

Martha och jag gjorde ocksa toada. Toada gor man nar brodet inte ar lika farskt langre. Da brer man smor och oregano pa det skivade brodet och sen in i ugnen sa blir det som smorgaskex, mums!

En av mina brasilianska favortitmatratter i pasteil(ursakta stavning). Det liknar piroger lite. Man friterar smordeg som har ett innehall av allt fran choklad till kott.

Att vi hela tiden i Brasilien-ganget pratar om maten i Brasilien borde val betyda att den ar en viktig del av Brasilien. Har ater man oftast mycket, sott och garna kott. Den brasilianska maten ar ganska god forutom att det blir lite mycket sott och kott ibland. Ska iaf visa lite vad vi ater med nagra bilder, ursakta stavningen pa vissa matratter. Egentligen borde jag visa nagra foton pa frukt for det ater jag valdigt mycket har. Har forsokt att prova lite nya frukter i bla juice, dock kommer jag inte ihag namnet pa dem men de var goda iaf. Nar min vardfmilj ska beratta om mig sa sager de alltid att jag ater sa mycket frukt, ganska roligt att hora.

Angande vad jag har gjort de senaste dagarna ar det valdigt blandat. Da kyrkan inte har haft sa manga aktiviteter pa grund av situationen har sa har jag foljt med pa massor av andra saker utanfor kyrkan allt fran universitetet och gymnasiet till ett reningsverk och min vardmammas jobb till att vandra runt i staden och besoka ett kladmuseum till att vara med i ungdomsgruppen och titta pa danstraning. Ska forsoka ladda upp lite bilder i veckan pa det, och beratta lite om den brasilianska skolan som skiljer sig ganska mycket fran den svenska.
Tchau! Beijos de Veronika