clair

12 dagar i Sarapiqui

Bilderna sager nastan allt, men har kommer en liten forklarning av vad jag haft for mig i varma varma Sarapiqui. Jag och frida bodde tillsammans med tva tyska volontarer (ah sa harligt med en annu storre varldsvida kyrka genom att kanna fler!) och gjorde utflyckter till 4 forsamlingar. MYCKET lek har det blivit, bibelstudier och mera lek, och sa har vi hangt med folk som vart med pa utbytet i sverige ocksa – de har visat oss runt och hjalpt oss lara kanna nya manniskor – ungdomar och kvinnor mest da mannen jobbar (inte hemmifran).

Forsta 3 bilderna ar pa en forsamling med ett kors som ar ett hal i vaggen – praktiskt kostnadsmassigt och fin symbolik 🙂

Sedan kommer en bild fran en flod vi badade i, andra fiskade i, och de som bott lange i omradet hoppade i, fran en lian hogt hogt uppe i det hala tradet (ah vad jag ville hoppa med, men skulle garanterat halkat.) – sant som manga ungdomarsysslar med nar de inte gar i skolan eller jobbar.

Lektion i engelska innan massan i el jardin (?) var vi ocksa med pa – av volontarerna med gummibokstaver och barn som hellre ville gora frisyrer pa oss och ta kort (ocksa utvecklande for yrke som fotograf  ju..)

En familj i narheten av forsamlingen, som vi senare sov over hos en natt med alla hons utanfor, hundar och fladdermoss inne i rummet, poch brakade apor en bit bort mitt i natten, gav oss fika – kokosnotter (pipa) att dricka och ata ur, och sen sa var arsvarige att vi skulle ga och ata lunch. Vi kom tillbaka 2 timmar senare – jattehungriga – men det var det vart! For vi sag kossor, falt, och plockade apelsiner! For detta kravdes stovlar som vi fick lana, och nagra ungdomar som klattrade upp i tradet, och vi som fangade dem innan de slog i marken. mmmm vad gott! men sjukt varmt sa barnen badade sen i den bruna floden. Jag hallde over mig vatten sen vid huset, och sa at vi jattegod mat som den stora familjen lagat. Jag satt i hangmattan och at, medan medan honor och hundar brakade om mat under mig, framfor mig, bakom mig, och alla bara skrattade och njot! Pappan till flera av de vuxna i husen brevid var ute och jobbade om dagarna, och jag var bara tvungen att ta ett kort – han var sa fin!

Sedan kommer fler foton fran san julian (?) dar kyrkan har en stor tradgard med bonor, banantrad och orter for allt mojligt (pastorn som jobbar i detta omrade gillar verkligen sin tradgard och holl en tur for oss), engelska undervisning och sa kyrkan dar en amerikansk volontar bor i en sang ett ar minst. Vi firade massa och jag fick orter pa mina fotter efter alla tusen myggor fran natten hos familjen och hela tiden i sarapiqui – snabba myggor i varmen forvanar mig nar jag har flera lager mygga, men det hjalpte lite med orterna. Kolla in bilderna nu! tack och hej!