veronika

Leva för alltid

Idag star Brasilien stilla… Det ar ”de dodas dag”(oversatt fran portugisiska) och darfor rod dag i Brasilien da ingen jobbar. Jag gick till kyrkogarden tillsammans med min vardfamilj for att tillsammans med sa manga andra dekorera gravarna med farska blommor i massor. Det var en vacker syn med alla levande blommor pa gravarna. Och annu maktigare syn ser det ut da de flesta har i Brasilien valjer att begravas i kistor och inte kremeras, bla pga av att det ar dyrt, sa alla gravar ligger ovan jord.

Blommorna ”leva för alltid”, vilket ar det portugisiska namnet pa blommorna, i forgrunden av kyrkogarden. Tyckte det var valdigt vackert att placera blommor med det namnet pa en kyrkogard for att visa att livet gar vidare ocksa efter doden.

Efter att familjerna forberett gravarna med blommor hade vi en fin massa utomhus pa kyrkogarden med mycket musik och tankvarda ord. Ett fint satt att samlas pa en viktig dag for att visa att vi aldrig star ensamma./Veronika