clair

”Fotboll för livet” i La Carpio

När jag nämnt att jag ska besöka La Carpio far jag nästan uteslutande höra ”oj, var försiktig, det är ett farligt omrade”. Ja, det är fattigt och inte ovanligt med ran och pistolskott, även fast jag sluppit detta – jag var ju ända där pa dagen. Pa orten finns tva grupper av ”banditer” som de kallas, som ranar i grupp ioch har vapen, och massor av sma kyrkor. Kyrkorna ar mestadels katolska (lite finare och storre, men fortfarande sma hus med ”behov” av renovering i mina ogon), och sa de evangelicala, pingst-kyrkorna, baptisk-kyrkorna, osv osv och sa den lutherska kyrkan med Casa Abierta (Öppna förskolan) och mässor och bibelstudier, och pa övervaningen plats for ”Fúlbol por la vida” – ett projket som ILCO (kyrkan) var med att starta upp, men som nu sköter sig självt med stöd av ILCO (lokaler och lite ekonomiskt), och stort ekonomiskt stöd fran tyskland och usa – men det betyder inte att det saknas pengar. Volontarerna här fran tyskland ar med som hjalpledare, och de  ungdomar som vill och ar med i projektet gar aven igenom ledarutbildning for fotbollen och andra verksamheter. Jag skriver mer om dessa nedan, men forst lite bilder!

La Carpio. I övrigt manga poliser och sa sag jag en pojke sla och dra i en hund utan att nagon brydde sig. Vardag. Annan syn. Kulturskillnader. Men gott att en fran projektet gick forbi och sa till och fragade varfor pojken gjorde sa. Aven mycket lugna människor i stort, glada, inbjudande. Har pa bilden säljs hamburgare/glass/annan mat jättebilligt i det rosa huset. Här ar det bara 25 grader varmt da det ar regn nagra timmar om dagen. Här ar La Carpio.

”släng bara sopor, de hämtas onsdagar/fredagar”

en fin väggmalning med budskap och fred och kärlek.

”Barn av hopp – var framtid” – annu en fin vagg pa orten. Och barnen leker i rännstenen nära sina hus.

Barn utanfor ett hus där de bor 5 personer i ett rum och deltar i projektet.

Här är en grupp flickor som möts var 14e dag i projektet och pratar om vald, att vara barn, normer i samhallet, feminitet, med mera. De gör även nagot skapande var gang.  Detta  pa grund av att det ar det de ar intresserade av (enl ledare), skapandet, medans disskutionerna ar nagot som projektet anser att de behover, aven fast barnen ar ivriga pa att skapa ibland. Det finns en liknande grupp för pojkar där de dansar breakdance. Enligt en ledare ar uppdelningen sadan for att de vill dela upp sig sa, och det marke jag aven av under fotbollstraningen jag ska skriva mer om, men nar en ledare av manligt genus (som var med denna gang i gruppen, och ar det ibland nar han har tid for det) sager att den inte kan svara pa fragan som vi disskuterar ”vad ar det att vara kvinna for dig”, eftersom han inte är kvinna, tanker jag att det ligger mycket i hur ledarna och saklart samhallet i ovrigt delar upp kon och valjer att saga och inte, tanka efter och inte. Han sager aven till mig att barnen vill dela upp sig, och att det ar onodligt att disskutera maskulinitet med flickor, och att grupperna finns for att oka medvetenheten om det egna könet (speciellt för pojkarna som tar stor plats som inte ar i hemmet, for att generalisera), mana till jämstalldhet, och bättre självkänsla hos flickorna. Visst är detta nagot som jag aven anser behovs, och det starker nog en hel del, och ar vad barnen vill (enligt ledaren, och nog enligt en hel del av barnen om jag fragar direkt i kontexten, men det ar ju svart att veta egentligen..). Genom att prata om vad det ar att vara tjej, utan att ledarna sager vad det ar, bara hur vissa strukturer ser ut i samhallet for att oppna ogonen, kom de iallafall fram till ingenting, ingenting. Det gav nog en hel del ocksa för utformandet av grupperna i framtiden. Och sen skapades det planbocker av gamla tidningar, plast och trad.

Har ar da bilder fran fotbollen! Nederst lek som halls av en av ungdomsledarna for att vsrma upp och disskutera leken (denna gang sammarbete, andra ganger for att disskutera valdet osv..). Det spelas i tre lag da alla inte har skor, sa de kan byta med varandra, for projektet behover med pengar for att kopa det at Alla barnen. Jag menar, det gar inte att krava av familjer att kopa sant da manga inte ens har rad till frukost, eller middag och frukost for barnen.. Men skulle projektet ge mat at alla skulle folk bara komma for det, och det finns inte pengar till det heller. Hungern hos de som deltar ligger i att fa rekreation, ett rum dar de tva banditos-grupperna spelar Tillsammans, flickor och pojkar, vuxna man och kvinnor, Tillsammans – reflekterar over hur deras liv ser ut genom lekar och samtal, och far komma bort fran sin ort dar det inte finns varken lekplats eller säkerhet. Vi spelar fotboll pa en stadium dit en buss hamtat oss for projektets pengar. Och snart hoppas vi pa mer pengar till flera skor, for en flicka kan inte vara med, och det hoppas vi pa fran Fastekampanjen (sa lagg era slantar dar). Men hon ar med och kollar pa, deltar i lekarna, en del i gruppen och gemenskapen. Flickorna vill spela for sig sjalva idag, for ledarna far slita som djur for att fa alla pojkar att inte bara spela med varandra, men se flickor som vardiga medspelare, och idag vill flickorna spela sjalva, for de ar bara 8 personer och sa delar ledarna upp sig och alla far sin plats, aven hon som tittar pa.

La Paz!

Clair