sophie12

Mot nya äventyr

Om 31 dagar, 5 timmar och ett antal minuter så påbörjar jag mitt livs resa, jag lämnar tryggheten i Sverige och den lilla staden Nyköping som jag är uppvuxen i och beger mig mot Tanzania och Bukoba.

Nervöst? Ja..

Spännade? JA!!

Ja, jag kanske ska presentera mig. Jag heter Sophie och som förstått är jag från den lilla staden Nyköping som tillhör Strängnäs stift. Jag har sedan min konfirmation varit aktiv i församlingarna här i Nyköping, min huvuduppgift har varit att vara konfirmationsledare. Det var i våras som jag satt på samma ställe som jag gör nu, i soffan framför tv:n i vår villa i Nyköping och satt och funderade på vad jag skulle göra i höst. Då gymnasiet skulle vara över och jag inte skulle ha något att göra. Att jag skulle börja plugga vidare på en gång lockade inte, jag ville ut i världen, jag ville breda ut mina vingar och se om de skulle hålla. Att plugga vidare, vad det nu än blir, lärare som jag själv funderat på eller präst, som min bror tror. Tiden får utvisa det. Jag har alltid varit en tjej som är glad och vill upptäcka nya saker, även om jag är en mycket filmintresserad tjej så kan jag klara mig utan den svenska tv-kulturen i 3 månader! Så när jag såg att man kunde ansöka till Ung i den världsvida kyrkan så tvivlade jag inte en sekund, det här var det jag ville göra. Och jag blev kallad till intervju. En eftermiddag i april fick jag ett samtal, av Helena som är vår stiftskontakt, och hon sade att jag och en tjej till från strängnäs stift hade blivit utvalda att få åka med.

Den kvällen kollade jag inte på tv eller jag minns knappt vad jag gjorde, jag var så himla glad!

Så nu när jag sitter här i soffan och ser att dagarna inför avresa börjar ticka iväg inser jag att man borde börja tänka igenom packning och förbereda sig! För nu ska jag ut på mitt livs resa och mot nya äventyr! 🙂