lina12

Tror du rätt?

Är du helt säker? Tror du verkligen rätt?

Vad är det att tro rätt? Är det att kunna bibeln utan och innan. Eller kanske att veta mest historik och fakta om kyrkan som organisation. Är det att kunna varenda psalm utantill eller att spendera flest timmar i kyrkan? Får man tro olika? Är svaret ”ja” undrar jag om det verkligen kan finnas något som heter ”att tro Fel”. Jag menar finns det inget fel, kan det inte finnas något ”att tro Rätt”?

När tror man ”tillräckligt” mycket? Vad krävs för att jag ska godkännas som troende? Vad krävs för att jag inte ska skämmas när jag säger att jag tror, för att jag inte vet varenda detalj om min religion? Varför räcker det inte för människor att jag tror? Varför räcker det inte alltid för mig?

Jag ska vara ärlig. Jag har inte den blekaste aning om vad det ordagrant står i bibeln, men vad spelar det för roll? Jag vet i stora drag vad allt handlar och vad är meningen med att hänga upp sig på några ord? Jag tror på det min kyrka står för, räcker inte det?

Luthersk kyrka. Luther protesterade. Protestera. Ifrågasätta. Jag är kristen. Jag ser det som min tro att IFRÅGASÄTTA. Ifrågasätta mig själv, andra, mitt samhälle ja bibeln för delen med. Så nej jag vet inte mer exakt vad jag tror. Skulle jag veta det skulle ju hela resan redan vara tråkig och död. Att vara protestant är enligt mig att tro på en levande religion. Jag kommer alltid att ifrågasätta olika saker beroende på var jag är i livet och vad jag vet just nu. Därför vet jag heller inte vad jag ska och kommer att ifrågasätta i framtiden, och därmed tro. Jag kan bara tolka min tro och värderingar utifrån min egen etnocentrism. Och med tanke på att samhället förändras kommer och vill även jag att förändras. Så vad jag tror, kommer att visa sig än mer tids nog.

Vad du tror kanske inte är vad jag tror, precis som vad jag tror inte heller känns rätt för dig. Men genom att vi lyssnar till varandra kan du upptäcka att jag är kristen, precis som du är kristen och i den gemenskapen finns det ett vi. Så våga lyssna. Våga tycka olika än den andra. För oavsett vad vi tror så ska vi alltid respektera varandra.

”När vi slutar lyssna på varandra, slutar vi också lära oss av varandra”