veronica12

Svensk kladdkaka – brasiliansk succé

Igar var det dags for den aldre ungdomsgruppen att ha sin stroganofflunch i kyrkan. Efter sondagens gudstjanst var de som ville valkomna att ata i kyrkan mot en liten slant som gar till ungdomsgruppens verksamhet. Och eftersom vi ar i Brasilien skulle de ju givetvis aven vara efterratter. Kul med ett svenskt inslag tankte jag och den ideen nappade de pa direkt.

Sa hela fredag eftermiddag var vi hemma hos Carro, en av tjejerna i ungdomsgruppen for att baka. Vad ar da typiskt svenskt? Kanelbullar men varken jag eller Lina viste hur man gor detta och jast har de inte. Sa nagot annat fick det bli och det blev kladdkaka. Nar vi bestamt oss for vad vi skulle gora kom nasta utmaning, de har inga decelitermatt eller liknande. Sa det fick bli en gammal yoggiforpackning pa 170 g och sedan fingertoppskansla och smaksinne. Vaniljsocker har de inte heller utan det blev nagra droppar vaniljsmaksattning istallet. Men smeten smakade bra sa vi skickade in den i ugnen och ut kom nagot som sag ut som en kladdkaka.

Senare blev det aven kokostoppar och chokladbollar. Efter antal skopor med brasilianskt havregryn i smaflingor kunde vi rulla vara bollar och de svenska mumsigheterna var klara.

Detta ihop med brasilianska godsaker som pudim de leite, bricadeiros, passionsfruktmousse och paron i rodvin med mork choklad dukades efter stroganoffen upp pa ett langt bord. Med sina efterrattsbiljetter i hogsta hugg kom gasterna fram for att valja sin godsak att fylla det sista utrymmet i magen med. Och det som tog slut forst var; kladdkakan. Var svenska specialitet gick som smor i solsken och det var inte bara att dem sag kladdig och god ut, folk tyckte om den ocksa. Kladdkaka pa mafa = brasiliansk succe! Aven chokladbollarna och kokostopparna gick bra men klart popularast var var svenska kladdkaka!!!