veronica12

Kristen och stolt

Varför är inte vi här hemma i Sverige som de i Brasilien? Varför är vi inte stolta över att vara kristna? Det finns många saker som vi är bättre på här i vårt avlånga och kalla land men är det något vi kan lära oss och som jag tar med mig hem är det stoltheten över sin tro. Jag är kristen. I Brasilien är det inga problem alls att säga denna fras. I Sverige är det ingen självklarhet. Här upplever jag att det finns en rädsla över att stå för det vi tror på, det som är en del av oss, en del av vår identitet.

Varför är det såhär? Varför kan mina vänner på andra sidan jorden glatt köra runt med korssymboler på bilarna eller säga att jag går till kyrkan varje söndag och ungdomsträff varje helg utan att någon undrar över det? Här gömmer vi oss och visar inte att vi tror på det vi gör. Varför vågar vi inte visa vår tro och styrka här i livet? Det som betyder något för oss. Det som gör skillnad för många här i livet.

Fotbollsfans går runt i sina lagtröjor för att visa alla vilket lag de håller på. Hårdrockare har sina tröjor och bilfanatiker har sina symboler för att visa sin passion i vardagen. Varför kan inte vi i kyrkan göra det? Hur ska vi kunna vara en levande kyrka och bli en viktig kugge i samhället om vi inte vågar sticka ut och visa att vi är stolta över att vi finns och det som betyder något för oss. Våga säga; titta hit, jag är kristen och det är jag grymt stolt över att vara!!!

Kanske ska vi tillverka vår egen lagtröja att gå runt i, en knapp att sätta på jackan eller en grupp på facebook ”kristen och stolt”. Vad vi än gör tycker jag att det är på tiden att vi vågar visa det vi är stolta över. Förra helgen samlade konfirmanderna i min stad in en massa pengar till ett barnhem i Indien och Svenska kyrkans internationella arbete genom att ha julakuten och göra olika dagsverk. Det är väl något att vara grymt stolt över!!! Vi måste våga visa vilka vi är och vad vi gör. För Svenska kyrkan gör mycket som många andra inte gör och det är något att vara stolta över.

Så gå nu ut och var stolt kristen, som individ och tillsammans för andra. Visa ditt riktiga jag. Var stolt över ditt riktiga kristna jag!