isabelleclaesson

Team Brasilien – Isabelle Claesson

Hej! Oi!

Jag heter Isabelle Claesson och är utsänd som stipendiat genom Västeras stift. Idag firar vi tva veckor pa plats i Brasilien och som ni ser börjar vara nya upplevelser redan vid användandet av ett brasilianskt tangentbord. Ni far ha överseende med bristen pa cirklar över bokstaven A. Vi har nu haft var introduktionskurs pa plats i São Leopoldo. Var kontaktperson Simone har tagit väl hand om oss. De första dagarna här var riktigt kalla, tva veckor innan var ankomst hade det haglat. Jag och Frida lag och frös med langärmade tröjor under täcket de första nätterna men pa bara nagon dag ändrades vädret till högsommar och 35 grader varmt! Sa det gäller att hänga med!

Det var ledsamt att säga hejda till de andra stipendiaterna, Simone samt vara nya vänner Martha och Rebecca men desto mer spännande att möta vara värdfamiljer. Medan Calle och Andreas tog flyget till Curitiba och Frida hoppade in i en liten bil (som knappt rymde hennes väska – eller var det kanske du Frida som packat för mycket?! 🙂 ) pa väg mot Esteio stannade jag kvar här i São Leopoldo. Dagarna har varit fullspäckade med aktiviteter. Allt fran gudstjänster, samtal med anställda inom kyrkans olika verksamheter till traditionellt firande av Semana Farroupilha vilket är en festival för att fira gauchokulturen. Manga invanare flyttar under dessa veckor ut pa landet där de klär sig i traditionella kläder, lever enkelt och grillar en massa kött s.k. churrasco. Underbart! Här under ser ni en bild pa mig och min första värdfamilj under firandet av Semana Farroupilha:

Isabelle

Jag hoppas ni har det bra hemma i Sverige! Vi hörs snart igen!