fridasundqvist

Uppdatering fran Frida i Esteio

Ola todos!

Har kommer annu en uppdatering fran ett kyligt Esteio som idag for en gang skull har varit nagorlunda soligt (ca 20 grader har idag)! Mycket har hunnit handa sedan jag bloggade senast och tiden har gatt FORT! Idag om en vecka ar jag och Isabelle i Rio de Janeiro (och vantar in grabbarna som kommer dit dagen efter oss) och spenderar forsta dagen av varan fyra dagars minisemester tillsammans 🙂 Denna minisemester har kants hela tiden kants valdigt avlagsen, men snart smaller det och det innebar att halva tiden har i Brasilien har gatt! Vart tar tiden vagen?! Ska i vilket fall som helst bli skont att traffa hela ganget igen och fa en paus for att ventilera alla upplevelser och pepptalka lite infor andra och sista halvlek av resan 🙂 Isabelle har jag haft mojlighet att traffa ca fem ganger under mina 29 dagar hittills har i Esteio, men Calle och Andreas har vi endast haft mojlighet att chatta med. Sedan mitt senaste blogginlagg har jag bland annat…:

-Besokt ursprungsbefolkningen med Isabelle och Hans (en pastor fran Sao Leopoldo): Under en dag hade jag och Isabelle mojligheten att folja med till ett omrade dar det bor ursprungsbefolkning, precis i utkanten av staden Sao Leopoldo. IELCB (Evangelisk lutherska kyrkan) har, som jag namnt tidigare, ett projekt ”Comin” som arbetar med att stodja ursprungsbefolkningen i deras rattigheter till mark, att fa leva ut sin kultur och traditioner etc. Detta var ett omrade pa ca 2,5 hektar och dar bodde ca 240 personer. Platsen dar de bor nu har de bott pa i ca 7 ar, och dar borjar bli trangbebott samtidigt som fler och fler familjer vill flytta dit (pa detta omrade far alltsa endast ursprungsbefolkning bo och vistas, inga andra personer fran samhallet forutom enstaka besokare med sarkilt tillstand). Under var dag dar fick vi mota ursprungsbefolkningen, se husen dar de bodde, vi fick berattat for oss om deras liv pa platsen dar vi befann oss, vi fick besoka deras egna lilla skola de har inne pa omradet, hade mojlighet att handla saker utav av dem (vilket ar det enda satt som urspungsbefolkningen tjanar pengar pa, for ovrigt sa ager de inga pengar). Detta besok berorde mig och Isabelle och satte i gang manga tankar i huvudet, darfor har vi valt att gora detta till vart ”manskliga rattigheter projekt”, som alla vi programdeltagre ska gora under var tid ute pa vara resor.

-Blivit bjuden pa annu fler middagar av olika familjer fran forsamlingen. Jattetrevligt eftersom att jag tycker om att mota nya manniskor och traffa fler personer att utbyta tankar och erfarenheter med (aven om det ibland kan bli lite tricky nar vissa personer vill starta en diskussion och ENDAST talar portugisiska…) 😉

-Lart mig att sjunga ”Happy Birthday” pa portugisiska (ska glansa med detta pa samtliga fodelsedagsbjudningar jag blir bjuden till framover ha-ha)

-Besokt Gramado ”Lilla Europa”. OTROLIGT vacker stad! Kandes mer som en osterrisk alpby an som en stad i sodra Brasilien! Vi besokte en av deras beromda chokladverkstader, strosade runt i stan, besokte en katolsk kyrka och ett vattenfall.

-Hallt i tva forelasningar har i Esteio pa portugisiska (!!!). Jag bjod pa egenbakade svenska chokladbollar (kanelbullar blev for meckigt att baka ha-ha), berattade om Sverige, Svenska Kyrkan och mitt jobb i Oskarstrom. Mycket uppskattat och i princip alla sa att de tyckte om chokladbollarna! 😉

-Besokt favelas (fattiga bestodsomraden med hus som befolkningen byggt sjalva av material de hittat). Fick aven se ett av statens projekt med att bygga upp nya hus at denna befolkning eftersom manga av husen drabbats av oversvamningarna som varit har i staden.

Harnast ar det ytterligare en fullbokad vecka som vantar. Till helgen blir det nog tarkalas om jag kanner mig sjalv ratt, nar det ska sagas hejda till alla underbara manniskor jag traffat har. Jag som avskyr avsked! Sedan blir det fem dagar i Rio de Janerio, foljt av 36 dagar i Cantareira/Sao Paulo hos min nya vardfamilj, foljt av 4 dagar i Curitiba (avslutningskurs). Fortfarande mer an halva resan kvar! 🙂 KRAM!