linneahultegard

Long time no see

Hej allihopa!

Nu var det ett bra tag sedan det kom ett inlägg från min sida och jag ber om ursäkt för det. Jag har fullt upp med att komma ikapp i min resedagbok så bloggen blev inte prioriterad.

Jag vill först och främst passa på att tacka för alla fantastiska rundbrev. Det är verkligen roligt att höra från alla deltagare vad de har för sig i sina länder. Det är även väldigt skönt att skriva av sig lite vilket de flesta nog tycker. Så tack till er fina människor. Snart ses vi!

Nu är det inte långt kvar innan hemfärd och det börjar kännas ordentligt. Idag hade vi vår sista söndag i värdfamiljen vilket är ganska sorgligt. Jag har verkligen fått en ny favoritdag. Söndagar som börjar med en något hektisk frukost där barnen ska badas och kläs på i allmänt kaos innan det bär av mot kyrkan på andra sidan staden. Vi har inte haft någon direkt värdförsamling men har spenderat några söndagar i samma kyrka iallafall. Nu känner vi igen sångerna och sjunger med så gott vi kan. Vi känner igen tanterna i sina uniformer och gubbarna i sina dova basstämmor. Vi känner oss hemma i att inte förstå ett ord av predikan och idag hade jag istället en intressant stirr-tävling med en 8-årig pojke några bänkar fram. Jag älskar att de har trummor och att den som känner för det kan välja en sång och församlingen hänger på. Jag har börjat lite vemodigt att tycka om de hårda träbänkarna och de flagnande väggarna. Idag hade de till och med en pyntad julgran vid altarbordet. Det kändes festligt.

Efter en några timmars gudstjänst och lite mingel utanför kyrkan åkte hela familjen Makola(mig och bea inräknade) hem. Mama beodrade en söndagsmiddag utomhus vilket resulterade i att alla (utom Mama själv) började konka på bord och stolar till andra sidan av trädgården. Det var första gången hela familjen var utomhus sedan vi kom hit trots att de har en stor och fin trädgård. Vi hade en jättegod och jättetrevlig middag som övergick till asgarv när Papa brakade  igenom en av plaststolarna. Vi skrattade allihopa tills vi grät och resten av middagen blev lagom fnissig. Vi åt jättegod efterrätt och efteråt kunde vi rulla fram. Eftermiddagen spenderade vi dels med brorsorna ute i solen och dels med en bok och en kopp kaffe. Sedan bänkade jag och värdsystern oss framför South africas Idol och hejade på vår favorit(som kom till final!!). Jag och Bea har dessutom blivit utsedda till bath-time värdinnor och idag lyckades vi bada båda pojkarna utan att se ut som regnoväder själva. Det är inte illa för att vara oss!

På söndagskvällarna äter vi inte middag eftersom lunchen är stor, så vi äter istället fil med pap om man heter Makola eller fil och bröd om man heter Linnea. Perfekt avslut för en filälskare som mig.

Vi har som vanligt ingen koll på vad morgondagen ska innehålla. Vi har fortfarande inte fått ett program och har för ovanlighetens skull inte ordnat något själva. Det får kanske bli några lugna dagar innan vi åker på konferens på fredagsmorgonen. Det känns tungt att behöva säga hejdå till familjen så jag ska försöka njuta av varenda minut denna veckan.

Jag gör mig inte besväret att försöka lägga upp bilder idag eftersom det blir värre och värre för varje gång. Jag förbereder mig istället för bildvisning när jag kommer hem.

Hoppas alla får en fantastisk vecka, det tänker vi ha!

Linnea Hultegård

Linköping stift