beatricelyberger

Heya

Hej!

Jag heter Beatrice Lyberger, är 23 år och är uppvuxen i Nykvarn som ligger i Strängnäs stift. Jag är intresserad av en massa olika saker, jag vet inte riktigt vad jag ska berätta för att ni ska lära känna mig bättre, men jag kan nämna att jag gillar Harry Potter, virka, klassisk musik och musikaler/teater tycker jag också är kul. Resa är något jag alltid uppskattat att få göra och jag är väldigt intresserad av brittisk historia. Det kanske låter lite kliché att säga så här men, jag trivs att ha folk omkring mig och jag mår som bäst när jag är med i sociala sammanhang. Vänner, familj, släkt, nya människor, ja alla möten jag får med alla olika individer är något som är viktigt för mig.

Efter min egen konfirmation blev jag engagerad i svenska kyrkan och jag blev konfirmandledare i min hemförsamling, Turinge-Taxinge församling. När jag hade tagit student arbetade jag som församlingsassistent i Södertälje församling. Jag har även gjort min pedagogpraktik i Lomma samt volontärat i konfirmationsgrupper i Bjärreds församling som tillhör Lunds stift. (Börjar den här presentationen av mig själv låta som ett personligt brev som sedan ska resultera i en arbetsintervju…? haha).

När jag sedan bestämde mig för att studera vidare blev det på Malmö Högskola till lågstadielärare… (Japp detta låter definitivt som ett manus för en arbetsintervju…moving on…) Jag har nu avslutat mitt andra år på grundlärarutbildningen och har två år kvar till min examen. Under vårterminen har jag bott och studerat en termin i London tack vare ett annat utbytesprogram. Som ni märker gillar jag verkligen att resa och behöver mycket miljöombyte för att må bra. Efter min lärarexamen planerar jag att läsa ett år inom svenska kyrkan för att vidareutbilda mig till församlingspedagog. På något vis har jag alltid hamnat i kyrkan, alltid dragit mig ditåt var jag än har befunnit mig.

Eftersom jag vill arbeta i svenska kyrkan och jag gillar att resa, så passar det här utbytesprogrammet mig perfekt. Jag kommer att få tillbringa tre månader i Swaziland nu i höst. (Tänk att ni behövde läsa ett halvt A-4 innan jag berättade var jag ska åka… oh dear!). Men nu ska jag berätta om mina förväntningar gällande resan till, i och från Swaziland.

Den 5/9 bär det av från Arlanda och vi kommer landa i Johannesburg dagen efter. I Johannesburg stannar vi några dagar för att få en introduktionskurs och efter det kommer vi att åka till våra olika världsförsamlingar. Vi fyra som åker (Jag, Ingrid, Julian och August) är uppdelade i två grupper, men vi åker tillsammans från Arlanda till Paris, och från Paris till Johannesburg. Förhoppningsvis får vi mer information under introduktionsveckan hur vårt utbytesprogram kommer att se ut.  Jag och Ingrid har nyligen fått veta att vi ska tillbringa vår tid i Swaziland, vilket är ett land som ligger i Sydafrika, och gränsar till södra Mozambique.

Vi kommer att få bo hos olika värdfamiljer och vi kommer att få ta del av deras gudstjänstliv, så mycket vet jag i alla fall. Jag ser fram emot att få ta del av någon annans vardag och jag tror verkligen att det här kan bli en fantastisk resa. Jag vet redan nu att jag kommer lära mig massa nya saker av de jag kommer få möta i Sydafrika och Swaziland och, (här kommer ännu en klyschig mening igen…) Jag vet att det här kommer ge mig så mycket erfarenhet på alla sätt och vis och att jag kommer växa som person.

Jag har fått tillåtelse att länka till min privata blogg om min resa i Sydafrika och Swaziland där jag kommer skriva om vad jag gör, tänker och känner, samt lägga ut bilder från mina äventyr på Lyberger.blogg.se. Följ mig gärna där.

Varma Hälsningar
Beatrice Lyberger