Sofia dos Santos

Taggad, utsänd och redo!

Avresan närmar sig med stormsteg! Nu har jag knappt två dagar kvar här i Sverige, det känns helt overkligt. Om bara ett par dagar så står jag på brasiliansk mark och insuper brasiliansk livstil och kultur. Fastän resfebern är total och fastän jag känner mig nervös och stressad inför resan och allt som måste göras, så är jag ändå riktigt taggad på att åka. Som jag har längtat, som jag har förberett mig! Och snart, snart bär det av!

Mitt namn är Sofia och jag är en av de fyra tjejerna som åker till Brasilien med Ung i Världsvida i år. Jag är 19 år gammal och kommer från en liten ort i Sörmland vid namn Stallarholmen, som ligger strax utanför Strängnäs och jag ingår således i Strängnäs stift och Stallarholmens församling. Där har jag varit aktiv i flera år, främst som medverkande i församlingens ungdomskör, men även som konfirmandledare och kyrkvaktmästare. Det ska bli jättespännande att nu få komma ut i världen och sätta dessa erfarenheter i ett annat sammanhang! Att destinationen blev just Brasilien känns också extra speciellt för mig, då jag själv är halvbrasilianare. Av den anledningen kan jag språket och jag har även varit i Brasilien flera gånger, men alltid i sällskap av min familj och betryggad av min brasilianska mor. Det här kommer bli något helt nytt, jag kommer få stå på egna ben och jag hoppas att jag genom det kan få växa som individ och få lära mig mer om mig själv.

En bild från Strängnäs stiftsfest då vi blev utsända! Här har ni mig, Sofia, till höger om biskop Johan Dalman. Längst till vänster syns Emma Ronquist som ska till Filippinerna.

De senaste dagarna har varit hektiska och innehållsrika. Större delen av tiden har ägnats åt packning och avskedstagande av nära och kära. I lördags blev jag och de andra Strängnässtiftarna som ska åka utsända av biskop Johan Dalman i samband med den årliga stiftsfesten i Strängäs. Det var en riktigt mäktig upplevelse att få stå där längst fram i den fullsatta domkyrkan, inför folk från hela stiftet och få ta emot välsignelse, stöd och lyckoönskningar. Nu är jag mer än redo! Det ska bli så kul att få möta nya människor, att få ta del av en ny vardag och få omslutas av det brasilianska folkets värme och öppenhet. Jag ser verkligen fram emot att få dela tro och vardag med människorna där, att få uppleva både likheter och skillnader och av detta berikas med nya, värdefulla erfarenheter!

/Sofia dos Santos, Strängnäs stift