Otto Nilsson Wimar

Jag är Otto Nilsson Wimar!

Första delen av utbytet kommer att spenderas i staden Niterói, i närheten av Rio de Janeiro med min resepartner och den andra delen kommer att spenderas i den södraste delstaten Rio Grande do Sul utan resepartner. Från storstad till småstad i en stad som heter Girúa.

Mitt engagemang i kyrkan tog fart i samband med min konfirmation. Genom mina ledares entusiasm och gemenskapen kring tron hittade jag grupper jag kände mig hemma med. Sedan dess har jag varit ledare för både vinter och sommarkonfirmander. På kurserna innan avresan har jag fått insikt i hur man kan engagera sig på många fler sätt i svenska kyrkan, vilket jag ser fram emot att göra efter hemkomst.

Jag är nu 19 år och har utöver mitt engagemang i kyrkan bland annat spelat och coachat rugby, drivit ett boule-utskott på min gymnasieskola och spelat musik.

Mina förväntningar på resan nu när jag sitter i ett regnigt Malmö är både stora och blandade. Utbytet ger mig möjlighet att se min svenska kultur och svenska kyrkans arbete utifrån. Detta hoppas jag kunna öppna upp för genom nya perspektiv och engagemang för internationella frågor efter hemkomst. Jag är också taggad på alla fantastiska möten som det kommer att finnas tillfälle till. Att dela liv, tro och vardag med en familj på en annan kontinent känns så surrealistiskt trots att resan sker om några dagar!

/ Otto