Helena Wikström

Hujambo från Tanzania!

Vi anlände till ELCT:s  hotell (Evangelican Lutheran Church of Tanzania) i Bukoba på fredagskväll och helgen gick mest åt till sightseeing av staden och promenader längs med Victoriasjön. Vi deltog även på en söndagsgudstjänst i Bukoba som till skillnad från en vanlig gudstjänst i Sverige började kl.07.30, höll på i cirka två och en halv timma och var på swahili (inte så förvånande i och för sig).

Helgen blev alltså en härlig mjukstart då vi hann landa lite, men jag var glad över att komma iväg till Ntoma Center of Training School på måndagsmorgon där vi för tillfället befinner oss. Tanken med vår vistelse här är att vi ska få en liten introduktionskurs om Tanzania, vilket inneburit föreläsningar om historia, kultur, traditioner och hur kyrkan arbetar. Superintressant verkligen, men väldigt mycket att ta in.

Vi har även hunnit hälsa på ett barnhem, träffa biskopen och jag har fått spela fotboll (#lycklig). Jag tycker att det absolut bästa har varit att snacka med eleverna som går här på skolan. De gav oss ett så varmt välkomnande och de verkar verkligen genuint glada att ha oss här. Gästfriheten är dock enorm, nästan jobbigt stor med svenska mått mätt. Men det är som sagt härligt att vara här, kwaheri! /Helena