Helena Wikström

Studiebesök på sockerfabriken Kagera Sugar!

Jag hade noll koll på hur socker producerades innan detta så det har verkligen varit intressant att få se, allt från hur sockerrören planteras och skördas till att de kommer till fabriken och genom olika processer tillslut blir till socker. Cirka 300 ton socker blir till i fabriken varje dygn(!!!). Jag tyckte dock det mest spännande var att få höra om hur fabriken påverkar samhället här. Fabriken har 6000 anställda, vilket innebär att i stort sett alla här antingen jobbar där själva eller har en familjemedlem som gör det. Fabriken tillhandahåller vatten till hushållen, elektricitet och sjukvård och dessutom bostäder till de anställda.  På så sätt är det självklart en väldigt stor del av livet här för i princip alla.

Förutom besök på fabriken har vi även fått se mer och mer av kyrkan här i Kagera. På kvällarna är det nästan alltid någon kör som övar och i tisdags var vi med när kvinnogruppen här gjorde tvål som de sen både använder själva, men också säljer. Vi har även hälsat på olika ”communions” som typ är bibelstudiegrupper där både barn och vuxna deltar och tanken är att man tillsammans ska kunna diskutera bibeltexter, men även hjälpas åt med vardagliga problem och dilemman.

Det är verkligen härligt att mer och mer känna att man kommer till rätta här och får lära känna människorna på riktigt samtidigt som man får allt större förståelse för kulturen.

Kwaheri! Helena