Ellen Eriksson

Cell Church service!

Första tre dagarna bodde vi hos ett gammalt par som hette Samwell och Julita och deras barnbarn i Kazinga församling. Där fick vi se sjön Ikimba, både på nära håll och uppe från berget. Vi hälsade på hos några av församlingsmedlemmarna och fick se deras ”miniprojekt” som oftast var att ha några djur som tex kycklingar, getter eller kaniner. Deras projekt är deras inkomst källa, de började med en get som nu har blivit flera getter och de kan därmed försörja sig. De flesta ute i byarna här försörjer sig på sitt eget jordbruk, man odlar bönor, sötpotatis, ananas, papaya och självklart bananer. Man odlar det man äter och det som blir över kan man sälja på marknaden och få lite pengar till att köpa andra saker man behöver. Även om man inte jobbar som bonde här så har man ändå en shamba (trädgårdsland/ åker) som man tar hand om och får sin mat ifrån.

Efter vår vistelse i Kazinga for vi vidare till nästa församling i Rwatamba. Här fick vi vara med på ungdomskörens träning, söndagsskolan och konfirmationsträff. Det blev lite frågestund med de olika gängen och vi sjöng ”jag går på livets väg” tillsammans med barnen. Eller vi sjöng och dom gjorde rörelserna. Det var supermysigt och blev succé! Under dagarna vi var i Rwatamba församling bodde vi hos en familj med mamma, pappa, och flera värdsyskon i vår ålder och ett litet barnbarn som hette Angel. Bara pappan i familjen kunde engelska men resten av familjen kunde få fram några meningar men det stoppade inte oss från att ha roligt ihop. På lite engelska och lite swahili så kommer man en lång väg och busa kan man göra på alla språk.

Nu har vi kommit till vår tredje familj och tredje församling som heter Ishemburiro. I den här familjen pratar alla engelska mer eller mindre. Vi bor med ett ungt par i deras nybyggda hem och deras barn och resten av deras familj. Det kan vara svårt att veta här vilka som vi hemma hade sagt är en familj för alla här är samma familj och kallar varandra systrar och bröder, mamma och pappa och släkten bor lite huller om buller.

I den här församlingen har vi än så länge hälsat på olika skolor och ”cell church service”. Cell church service är lite som en bibel studie, det är samma sak som församlingen i Kagera Sugar kallade för ”communion”. Man läser ett stycke ur Bibeln, en introduktion och sen kommer frågor ur en bok som ELCT har tagit fram. En gång i veckan ska gruppen träffas och prata om veckans tema och annat som behövs tas upp. Denna veckan är det första Moseboken 2: 15 som är bibelverser och sen är diskussionen om hur vi ska ta hand om vår planet, Guds skapelse som han givit till oss att ta hand om. Hur förstör vi den och hur kan vi återuppbygga den. Hur ska vi jobba med miljöfrågan helt enkelt.

Vi åker runt på PikiPiki (motorcykel på Swahili) mellan de olika byarna i församlingen och njuter av landskapet, alla bananträden och den svalkande vinden.

Varma och soliga hälsningar från Ellen