Helena Wikström

Snart nya äventyr i Bukoba!

Jag och Ellen har spenderat de senaste två veckorna i olika församlingar i Kaibanja Parish och för tillfället befinner vi oss i Omukarama. Tiden här spenderas mest med tvillingparet Justin och Jennifer och evangelisten Emanuel.

Vi har hunnit kolla in den stora marknaden här, varit på bibelstudium (som är en stor del av kyrkans verksamhet) och idag var det gudstjänst med dop på morgonen. Under eftermiddagen vandrade vi iväg till ett vattenhål där människorna i byn hämtar sitt vatten, men bara under vissa perioder då den torkar ut under sommaren eftersom det är som varmast och i princip inte regnar då. Man måste då ta sig till en annan vattenkälla längre bort. När regnperioden är i full gång behöver man dock inte hämta vatten lika ofta då många har sätt att samla in regnvattnet direkt.

Efter vår lilla promenad hamnade vi i Justins shop där han, tillsammans med en kompis, säljer m-pesa (pengar till mobilen) och erbjuder rakning av hår. Vi hängde där typ hela kvällen och kollade på zombie-film. Folk kom och gick. Det var riktigt trevligt. På lördag far vi vidare till vår sista värdförsamling i Kaibanja och på onsdag vinkar vi hejdå till pastor Gideon och hela pastoratet för nya äventyr i Bukoba.

Tutaonana!

Helena