Act Svenska kyrkan

Oi Oi, som man säger här i Brasilien eller hej hej på svenska!

För snart 10 år sedan konfirmerades jag och efter det så startade en väldigt aktiv tid för mig inom Svenska kyrkan. Jag började engagera mig som konfirmandledare, blev kyrkvärd, valdes till ordförande i kyrkans unga i min församling och efter en paus från sjuksköterskestudierna så började jag småningom jobba inom kyrkan. Jag brukar säga att jag snart jobbat i alla professioner förutom präst, nu senast som diakoniassistent i ett år. Detta har för mig skapat en ganska klar bild av vad Svenska kyrkan är och vad vi gör i Sverige.

Nu vill jag utöka mina kunskaper av vad kyrka är. Jag vill se hur kyrkan verkar internationellt, vad det finns för likheter och olikheter gentemot Sverige och vad människor har för olika roller inom kyrkan här i Brasilien. Jag vill även lära mig mer om människors enskilda tro, om den ser annorlunda ut bara för att vi har andra förutsättningar eller lever i olika länder. Allt detta vill jag lära mig genom att samtala och dela erfarenheter tillsammans med människor från olika delar av Brasilien, tänk vilken möjlighet jag fått!

Jag ser med spänning fram emot kommande tre månader i Brasilien.

/Angelica